Dette er viktigst for nordmenn som skal fly langt

Kjenner du deg igjen i denne lista?

(ODD ROAR LANGE): Nordmenn reiser gjerne på langturer med fly. Særlig om vinteren, når det er mulig å nå fjerne og varmere himmelstrøk.

I en ny undersøkelse har man spurt nordmenn om hva som er viktig når de skal fly langt. Aller viktigst er direktefly (72 prosent), tett fulgt av at bagasjen er inkludert (70 prosent) og komfort om bord (60 prosent). Bærekraft, underholding og bonusprogrammer er minst viktig når man skal fly mer enn seks timer viser undersøkelsen, gjennomført av YouGov for Singapore Airlines.
Den viser videre at når vi flyr langt, er det først og fremst for å oppleve sol og varme.
Singapore Airlines melder om en økning i antall bookinger til Sørøst-Asia, og om et belegg om bord på sine fly i september på 94,8 prosent for Europa. 

Fulle fly

-Våre fly via København til Singapore har vært fulle på samtlige avganger de siste månedene, og det ser også bra ut framover. Flere av avgangene er allerede utsolgte. Det er hyggelig å se vekst i langreiser i en tid hvor mange opplever økte priser som følge av inflasjon,” sier Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i Norden i en pressemelding. 

I undersøkelsen har verdens mest prisvinnende flyselskap spurt om hva som har størst betydning for nordmenn når de skal reise oversjøisk i mer enn seks timer. Dette er viktigst:

Topp 5 når vi skal fly langt 

  1. Direktefly (72%)

  2. Innsjekket bagasje inkludert (70%)

  3. Komfort - godt sete, god benplass, justerbart sete (68%)

  4. Avreise- og ankomsttider (67%)

  5. Service ombord (62%)

Bærekraft og bonusprogrammer 

Undersøkelsen, som er gjennomført i Norge, Sverige, og Danmark, viser at for 31 prosent av svensker er hensyn til miljø, klimakompensering med mer av stor betydning når de skal fly langt. Mens det har mindre betydning i Danmark (26 prosent) og Norge (21 prosent). 

I Norge er det først og fremst de unge (18-34 år) som legger vekt på bærekraft og grønne valg når de bestiller oversjøiske flybiletter (26 prosent), mens det for aldersgruppen 35-49 år har mindre å si (19 prosent). 

Også bonusprogram scorer høyt blant unge her til lands. Hele 38 prosent mente dette var avgjørende ved valg av oversjøiske flybilletter. Til sammenligning mente bare 18 prosent av de over 65 år det samme.

-Det er spennende å se hvordan de yngre – fremtidens kunder – prioriterer. Undersøkelsen viser tydelig at bærekraft og bonusprogrammer betyr vesentlig mer for denne gruppen enn for andre. Begge områder, som vi har stor fokus på, kommenterer Raimi. 

Nordmenn på WiFi toppen

Hele 37 prosent av alle nordmenn ønsker å kunne bruke WiFi under flyturen. Til sammenligning ønsker bare 28 prosent av danskene det samme. Aller mest ønsker aldersgruppen 18-34 trådløst nettverk om bord. For 45 prosent at dette viktig når de velger flyreise.

Singapore Airlines opplever et økende behov for å være pålogget:
-Ser vi bare 5-6 år tilbake i tid, så benyttet de fleste passasjerer seg bare av av vårt underholdningssystem ombord. Nå benytter samtlige av passasjerene våre seg av de mange WiFi mulighetene om bord - uavhengig av flyklasse, utdyper Raimi. 

Kvinner vil bade og menn være aktive

For over halvparten av nordmenn (56 prosent) er målet sol og sommer når vi reiser langt. For kvinner 59 prosent – for menn 52 prosent. Storbyferie kommer også høyt på listen. 29 prosent drømmer om storbypuls i ferien viser undersøkelsen, og menn mer enn kvinner (31 prosent). Menn ønsker også en mer en aktiv ferie enn kvinner - 26 prosent mot 22 prosent.

Ja, takk begge deler. For mange er det ikke et spørsmål om enten eller. Det er kombinasjonen som er vinneren mener Singapore Airlines: -Spesielt i vinterhalvåret ser vi at det er ekstra populært for nordmenn å kombinere strand og storby. En stop-over i Singapore er populært før man fortsetter reisen til for eksempel Thailand, Australia eller Bali, avslutter Raimi

Om undersøkelsen. Gjennomført av YouGov i tidsrommet 27. september - 3. oktober.
1003 respondenter i aldersgruppen 18-65+ år.

Dette betyr mest når nordmenn skal bestille flybilletter oversjøisk (+6t):

  1. Direktefly (72 prosent)

  2. Innsjekket bagasje inkludert (70 prosent)

  3. Komfort - godt sete, god benplass, justerbart sete (68 prosent)

  4. Avreise- og ankomsttider (67 prosent)

  5. Service ombord (62 prosent)

  6. Mat og drikke inkludert (46 prosent)

  7. Wifi om bord (37 prosent)

  8. Bonusprogram (33 prosent)

  9. Underholdning om bord – film, tv-serier med mer (30 prosent)

  10. Bærekraft (21 prosent)

Direktefly er viktig når vi velger oversjøiske billetter. Aller viktigst er dette for kvinner (77 prosent) mot menn (67 prosent) og for aldersgruppen 65+ (82 prosent). Minst viktig er det for aldersgruppen 18-34 år (64 prosent). 

Innsjekket bagasje (20-25 kg) inkludert i prisen kommer på 2. plass i undersøkelsen. Dette er viktig for alle aldresgrupper – men aller mest for 65+ hvor hele 76 prosent svarer at dette er avgjørende ved valg av flyreise. 

Komfort (godt sete, god benplass, justerbar rygg/nakke). Komfort er viktig når vi skal reise langt, og hele 81 prosent av alle 65+ år vektlegger dette. Til sammenligning så svarer kun 57 prosent av 18-34 åringene at de vektlegger komfort.

Avreise- og ankomsttider kommer på 4. plass i undersøkelsen. Dette er aller viktigst for kvinner og aldersgruppen 49+. 71 prosent av alle kvinner svarer at dette er viktig til sammenligning med 65 prosent av alle menn.

Service (flypersonalet er smilende, imøtekommende og gir god service) 65+ er aldersgruppen som utpeker seg her. Hele 75 prosent mener dette er viktig ved valg av flyreise oversjøisk - mot snittet på 62 prosent.

Mat og drikke inkludert i prisen som er god og velsmakende er spesielt viktig for aldersgruppen 50-64 år. Her svarer 60 prosent at dette er av stor betydning ved valg av lengre flyreiser. Til sammenligning mener bare 49 prosent av de over 65 år at dette er viktig. 

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.