- Jeg blir rett og slett kvalm

Dette kan de ikke være bekjent av

(ODD ROAR LANGE): Det er ikke til å komme forbi: Renholdet på hotell kan være så mangt. Noen ganger er det helt utsøkt. Andre ganger er det langt under hva man kan forvente.

Da sier jeg alltid i fra. På en hyggelig, men bestemt måte, slik at hotellet får sjansen til å ordne opp, Og det gjør de som regel.

Når rutinene svikter

Jeg har snakket om renhold, rutiner og service i en rekke foredrag for reiselivsnæringen. Og jeg kommer til å fortsette med dette. Helt frem til den dagen at jeg slipper å finne dusjforheng som ikke har vært skiftet og vasket på ukevis. Et kjapt blikk nederst på dusjforhenget avslører slurverne.

La meg få slippe flere slike på hotell. Det er urenslig og uhygienisk. Foto: Odd Roar Lange

Det samme gjelder et blikk opp på dusjhodet. Som etter lang tids bruk, og null renhold, blir en bakteriebombe av de sjeldne.

Det er lederens ansvar

Ta en kikk opp neste gang du er på hotell. Og fortrinnsvis før du går inn i dusjen. For dette synet vil du helst unngå. Og aller mest: å dusje i denne bør du virkelig unngå.

For dette synet gjør med rett og slett kvalm.

Og, selv om det er renholderen som har den praktiske oppgaven med å hindre at det skjer, så er det alltid ´én årsak til at det får oppstå: Manglende hotelledelse.
Det er lederen som må vise vei. Og det er lederen som sitter på løsningen.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media