De blir vinnerne og disse blir taperne i reiseåret 2023

Slik blir det nye reiseåret. Er du klar?

UTSIKT TIL EN GOD SOMMER: Det blir sommer, om en stund. Bruk tida frem dit på en smart måte. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Reiseåret 2022 ble akkurat så uforutsigbart og ruskete som forventet. For det lå i kortene at problemene etter pandemien ikke skulle være det siste reiselivet skulle få bryne seg på. Medvindsreiselivet, slik vi kjenner det, er over.

Raske endringer og nye utfordringer er det nye reiselivet.

Her er veien til utgangsdøra

Dersom man ikke er klar for flere og omfattende omstillinger i 2023 så er det bare å lete etter utgangsdøra. Samtidig gjelder det å bruke minst mulig energi på det man får gjort lite eller ingenting med. For, om man synes det har vært tøft i året som har gått, så er det bare å ta fart. Det nye året kommer med utfordringer som man ikke finner svar på i noen bøker. Nye hindre krever nye løsninger.

Vinnerne og taperne

Den store forskjellen på neste års vinnere og tapere er først og fremst å finne i forskjellen mellom dem som bare snakker om endring og forbedring og de som faktisk gjør noe med det. Og da snakker jeg ikke om de små nyansene, men de store og ærlige forandringene og forbedringene.

Reiselivet er fullstappet av gode intensjoner. Men det hjelper lite dersom man ikke vet forskjellen på strategi og taktikk. Strategi handler om å gjøre de riktige tingene, mens taktikk er å gjøre tingene riktig.

La meg forklare nærmere:

Dersom man ikke har forståelse for hvilket marked man konkurrer i, hvilken unik verdi man kan levere eller hvilke ressurser, kompetanse og unike prosesser som trengs for å lykkes. Og fremfor alt: hvordan man vedlikeholder posisjonen i det markedet man er i.
Da er det lite sannsynlig at 2023 blir et vellykket år. Man vil trolig få et nytt år med null eller negativ egenkapital, slik tilstanden er for alt for mange norske reiselivsbedrifter.

Skal du bli en vinner i 2023 så er dette gode spor å følge. Og, ikke halvveis. Men for en gangs skyld helhjertet der både eierne, styret og hele staben drar i samme retning.

Bærekraft handler ikke lenger om å henge opp håndkleet eller å fjerne plastsugerør. Men reiselivet må bidra til å åpne gjestenes øyne - hele året.

Kortreist

Gjester som drar på kortreiste ferier har vært en snakkis i flere år, uten at mange har tatt inn over seg at lokale gjester er som «lavthengende frukt» å regne. Frykten for usikker økonomi og andre eksterne trusler gjør at mange vil velge nære reisemål. Men det er ingenting som kommer av seg selv. Heller ikke gjester. Derfor må man gjøre seg synlig og tydelig i dette markedet for å tiltrekke seg godt betalende, lokale og lojale gjester. De blir raskt din ambassadør. Ikke tro at lokale gjester er mindre kravstore eller fortjener mindre enn langveisfarende.

Småsparerne

Det er ikke alltid de store inntektene men ofte de mange små utgiftene som avgjør om man kan bli rik eller ikke. Mange reisende i 2023 søker all inclusive, fordi det gir forutsigbarhet når det kommer til sluttsummen på kassalappen. Alt for mange norske reiselivsbedrifter overlater all inclusive til charterdestinasjoner på sparebluss. Årsaken er trolig sammensatt, men resultatet er det samme: de går glipp av en stor og betalingsvillig gruppe som ikke nødvendigvis ønsker budsjett-ferie, men forutsigbarhet og få overraskelser.

Kortere ferie

To- eller treukers sammenhengende ferie kan bli dyrt. Derfor kommer mange til å etterspørre aktører og destinasjoner som kan tilby 3, 5 eller 10 dagers opphold. Det utfordrer litt av den gammeldags logistikken, men åpner samtidig for nye markeder og muligheter. Med digital booking er dette enkelt å justere. Det samme bør det være med alle andre hindre på veien. Når noen drar på tre dagers ferie til Marrakech eller fire dager til Las Palmas så betyr det at de ønsker det samme på Vestlandet eller i Nord-Norge. Gjør det mulig for dem.

Lengre ferie

I årevis har det vært snakket om gjestene som skal komme, skal bli lengre og legge igjen mer penger. Nesten ingen reiselivsaktører gjør en helhjertet innsats verken i markedsføringen eller tilretteleggingen for dette. De håper at det skal skje av seg selv.
La meg gi et eksempel: Du kan ikke ha fem retter på middagsmenyen samtidig som du tror at gjesten skal trives i to uker.
Stadig flere reisende ønsker å kjøpe sine tjenester gjennom etablerte reisebyrå. Og disse igjen melder om økning i etterspørselen etter å få være 17-21 dager på ett sted eller i en region. Det er en unik mulighet for mange bedrifter. Men da må de slutte å snakke om det, og begynne å gjøre noe med det.

Peer Gynt-forestillingen på Gålå lyver ikke.

Opplevelser og læring

Unik natur, ekstraordinær fin utsikt, fjord og fjell. Mange drømmer seg bort i tanken på at dette er et enestående lokkemiddel og salgsargument. De ta feil.

Et problem, dersom det kan kalles problem, er at det er for mye fin natur i Norge. Dermed blir det unike ikke fullt så unikt allikevel.
De gjestene du kan tjene mest på vil mer enn å se på naturen. De vil oppleve den, lære noe av den, få med seg kunnskap og erfaring hjem. De vet at de må betale for det, og de er villige til det. De betaler godt dersom innholdet og kvaliteten svarer til prisen. Dersom du tar deg godt betalt så vil du automatisk føle en forpliktelse til å levere høy kvalitet. En god spiral, med andre ord.

Ser du fremover eller bakover? Du er hjertelig velkommen til å ta kontakt dersom du har en god idé, en spennende tanke, vil fortelle noe som andre kan ha nytte av. Eller ønsker å få vite mer om reiselivsåret 2023.

Aktivitet

En naturlig følge av fin natur er at gjester vil komme hit for aktivitet. For noen er det snakk om yoga i naturen. For andre er det snakk om downhill-sykling i de bratteste løyper. For de fleste er det noe midt i mellom. Vær varsom med å bruke actionsport i profileringen av en destinasjon. Fordi dette virker avskrekkende fremfor tiltrekkende for de best betalende gjestene.

Charterselskapene har merket seg denne trenden for lengst, og rapporterer om stadig økning i salget av aktive ferieopplevelser. Kombinasjonen av rekreasjon og aktivitet er som en magnet på mange. Men det krever at opplegget er gjennomarbeidet og helhjertet. Dersom ikke overnattingsstedet og serveringsstedet selv kan tilby slik tjenester så må de formalisere samarbeidet med aktiv-aktører.

Kan du tilby det uforglemmelige?

Sen bestilling - trygg ankomst

Pandemien, og deretter krigen i Ukraina, økte energipriser og høy inflasjon har fått mange til å sitte lengre på gjerdet før de gjennomfører en bestilling enn for få år siden. Dette er krevende for reiselivet. Men, ikke noe du får gjort noe med.
Selv earlybird-priser har begrenset effekt.
Vær forberedt på at bestillingene kommer sent, men godt. Bruk tida til å gjøre produktet - og med det mener jeg både ansatte, lokaler og aktiviteter enda bedre enn i fjor. Stimulere ansatte til å delta på etterutdanning og videreutdannings-kurs. I stedet for å permittere ansatte - og dermed risikere å miste dem, sett dem til andre oppgaver i bedriften. Det lønner seg i lengden. Spør gjerne dem som har lykkes med dette før deg.

Er du en vinner eller taper?

Det svaret er det bare du som sitter på. Du bestemmer selv om du vil være på vinnerlaget, eller det andre laget.

Reiselivet er fullt av folk som sitter i en robåt. De sitter med ryggen mot fremtiden, og kikker tilbake på det som var.
Det er ikke disse som er vinnerne. Det er deg. Hvis du vil, dersom du vil det nok. Og dersom du er enig i at det er tid for å handle - nå.
Da skal du starte prosessen «reiselivsvinner 2023» her og nå. Ikke vent til i morra eller til over helga.
Lykke til med å bli en reiselivsvinner. Du kan bli det hvis du vil.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.