Helgestart: Tapte muligheter gir nye muligheter

7 enkle ting som gjør den store forskjellen

TRADISJONER: Å utnytte gamle historier på til morgendagens fortelling er en undervurdert mulighet til å tjene gode penger. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Utenlandske turister er for full fart på vei tilbake til Norge. Men det er fortsatt norske gjester som er viktigst for norsk reiseliv. Både i antall og omsetning. Hvorfor tar mange dem som en selvfølge når det kan bli en kostbar forglemmelse?
Pandemien ga norsk reiseliv en fabelaktig mulighet til å vise seg frem på nytt til hjemmepublikummet. Og som de fleste vet: det er lettere å beholde en kunde og gjest enn å skaffe en ny. Allikevel har mange unnlatt - eller glemt - å benytte seg av anledningen i fortsettelsen.
Årsakene er mange. Forklaringen likeså. Men felles for dem alle: Ingen er gode.

En tapt anledning

Norske reiselivsbedrifter mangler investeringer til produktutvikling. Mange mangler også kunnskap og veiledning i hvordan de skal utvikle produktet på en effektiv og riktig måte for å beholde dagens gjester de har samtidig som de skaffer seg nye for morgendagen.
Alt for mange steder jeg besøker har valgt å holde produktene sine nærmeste uendret fra 2022 og 2021 (og trolig årene før der også). Der ligger det mange tapte muligheter.
Selv om produktutvikling krever en viss innsats og medfører kostnader, utgjør dette en investering med potensial for betydelig avkastning, både for bedriftene selv og deres ansatte.

En primær årsak til denne stagnasjonen synes å være at bedriftene har måtte bruke verdifull tid til en rekke andre oppgaver, noe som har medført en forsømmelse av produktforbedringen. Kan det bli bedre i 2024?

Redigerte medier

Videre har de unnlatt å utnytte muligheten til å engasjere norske medier og ønske journalister velkommen til å utforske deres særegne tilbudet de har.
Denne mangelen på nødvendige verktøy og ressurser for effektiv redaksjonell markedsføring begrenser vekstmuligheten. Noe som kan være en av årsakene til at mange opplever en nedgang i antall norske besøkende i år.
Og med en sterk økning i kostnadene, som er vanskelig å dyttes over på gjesten på kort sikt, blir det lite eller ingenting ut av den ønskede resultatforbedringen i år. Kan det gjøres bedre i 2024?

Den gode historien

Min erfaring fra møter med reiselivsbedriftene er at mange av disse bedriftene besitter engasjerende historier som kunne fange gjestenes interesse, men dessverre forsømmer de ofte å dele disse fortellingene eller bygge merkevaren rundt dem.
Dette representerer en ytterligere tapt mulighet til å skape dypere forbindelser med besøkende og øke interessen rundt reiseopplevelsene de tilbyr. Hvordan gjøre det bedre i 2024?

Endret fokus i 2024

Destinasjonsselskapene rundt om i Norge bør i større grad prioritere å bistå medlemmene i dette arbeidet. Mer tid og flere ressurser til destinasjonsutvikling, mindre på destinasjonsmarkedsføring. Fordi det første bidrar til det siste, men ikke motsatt.
Mine møter med reiselivet avdekker at mange goe steder mangler nødvendig kunnskap om:

1) Hvordan lykkes med historiefortellingen?

2) Hvordan lykkes med produktutviklingen i vår bedrift?

3) Hvilke medier når frem til mine gjester?

4) Hvilken ukedag skal vi ta kontakt med journalisten?

5) Hvordan tar vi kontakt med journalisten?

6) Hvordan tilrettelegge for det perfekte journalistbesøket?

7) Hvordan lykkes med samarbeid med konkurrentene?

Tålmodighetens dyd

Selv om pandemien var en betydelig utfordring, representerte den også en mulighet for reiselivsbedriftene til å revurdere og forbedre sine tilbud. Dessverre virker det som om mange manglet tålmodighet i markedsføringsarbeidet og i utnyttelsen av sin merkevare. Dette førte til at de investerte ressurser i den tidlige fasen ikke ga tilstrekkelig avkastning på kort sikt. Og da er det lett å miste tålmodigheten og gå tilbake til «gamle synder».
Betydningen av produktutvikling og en tålmodig tilnærming til markedsføring og merkevarebygging er avgjørende for å opprettholde suksess i reiselivsbransjen.

Bruk høsten smart

Reiselivseierne bør derfor innse at investeringer i produktkvalitet og historiefortelling har potensial i seg til å gi betydelige og vedvarende fordeler, selv om de krever tid og ressurser.
Dette vil ikke bare være til fordel for bedriftene selv, men også forbedre reiseopplevelsen for besøkende og bidra til en bærekraftig vekst i norsk reiseliv.
2023 ble året for de tapte muligheter. 2024 er året for de nye mulighetene. Det handler - som alltid - om å være godt forberedt. Bruk høsten smart. Det lønner seg.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.