-Det verste er ikke snøen - men mangel på informasjon

De svikter igjen. Og løftene bør du ikke stole på

FEIL INFORMASJON: Tavlene med informasjon til publikum var ikke til å stole på. Det var ikke Ruter, heller. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Så har det skjedd igjen. Heftige værforhold som har skapt store trafikale problemer for busspassasjerer, trikk- og t-banereisende og tog- og flypassasjerer . Stort snøfall i uheldig kombinasjon med sterk vind sørget for at trafikk på veien, skinner og i lufta ble rammet og lammet.
Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen. Det kommer til å skje oftere og oftere, fordi klimaendingene gir oss mer ekstremvær hele året og hele landet.
Det krever mer av alle som skal bidra til å redusere skadevirkningene. Enten det gjelder stort snøfall, flom eller stormvinder med springflo og skader til vanns og til lands.
Men det som svikter mest er faktisk noe av det enkleste å løse

Den store etterlysningen

Hver eneste gang er det én ting som virkelig etterlyses. Og som ikke innfris. Det er informasjonsbehovet. Vi lever i et informasjonssamfunn der vi er vant til å få riktig informasjon i sanntid. Altså i øyeblikket.
Allikelev opplever passasjerer at informasjonsflyten svikter.
Flyplasseieren Avinor henviser passasjerene til å hente informasjon hos flyselskapene. Disse sender ut et sms-varsel om forsinkelse, men så blir det stille.
Kundeservicefunksjonene kollapser - til tross for at flyselskapene vet at dette er kritisk for mange reisende. Også å ikke ha ny informasjon om når flyene går, er en informasjon som må gis.
Etterlysningen av mer og oftere informasjon må ha kommet også flyselskapene for øret. Hvorfor gjør de ikke noe med det?

De skuffer kundene sine med vilje

Dagens informasjonskanaler og -systemer, både hos flyplasseieren, flyselskapene og bakkefunksjonene er alt for dårlig, og dette fører til mange svært misfornøyde reisende.
Løftene om at de skal se på systemene og mulige forbedringer har ingen verdi. Det fører snarere til enda mer irritasjon.
For lovnadene har vært gitt i årevis. Men aktørene klarer ikke - eller ønsker ikke - å innfri.
Det er absolutt ikke bra nok. For det finnes gode tekniske løsninger, hvis flyselskapene og Avinor bare ønsker å ta dem i bruk.
Jeg forstår godt passasjerene blir blir eitrendes forbanna. Og det gjelder ikke bare fritt-talende nordlendinger. Det gjelder folk i hele landet, samt internasjonale reisende.

Tida er inne for en skikkelig oppvask rundt transportselskapenes dårlige informasjonsjobb
— Odd Roar Lange - The Travel Inspector

Ikke på skinner

Så er det om mulig enda verre hos hovedstadens store transportselskap Ruter. Et selskap som lover å gi de reisende informasjon i sanntid, om ankomster og avganger. Gjennom den store snødagen 17. januar kunne reisende følge informasjon om busser og trikker som skulle komme om få minutter. Problemet var at det var falsk informasjon. Verken tog eller trikk kom som lovet. Informasjonen var ikke bare verdiløs, den var til stor irritasjon.
Det er nesten på grensa til det parodiske når det var NRK sin radioreporter som måtte stå ved trafikk-knutepunktet foran Oslo sentralstasjon og fortelle flokker med passasjerer at bussen eller trikken de ventet på, ikke ville dukke opp.
Informasjonen på sanntidstavlene var en ren bløff. Og kundeservicen er ubetjent etter kl 20.00 på hverdager, 18.00 på lørdager og 16.00 på søndager. Du bør absolutt ikke ha problemer etter disse tidene!

GAMMELT NYTT: Trøbbel med togene er ikke noe nytt. Foto: Odd Roar Lange

Hvorfor kan vi ikke stole på dem?

Det finnes mange unnskyldninger. Men ingen er gode. For Ruter og alle de andre transportselskapene som lever av folks tillit (pluss store statlige overføringer) og ved inngangen til 2024 burde et bedre og troverdig informasjonssystem være på plass. Fordi ekstremværsituasjoner har skjedd så mange ganger før. Og klagene fra publikum er høylytte hver eneste gang.
Det ér mulig å gjøre informasjonsflyten både bedre - og fremfor alt: korrekt.
La gå at mange reisende ikke lærer: At de tror at buss, tog, trikk og t-bane går som oppsatt også ved ekstremvær.
Men at ikke Ruter og de andre transportselskapene lærer seg bedre informasjonsflyt til samtlige reisende i en tid med kunstig intelligens, big-data-tilgang og full digital verktøykasse, det er rett og slett å ikke ta kundene på alvor.
Det er simpelthen ikke i nærheten av bra nok.
Beklagelsene fra kommunikasjonsavdelingene om at de skal «se på systemet, og lære av svakhetene» står dessverre ikke til troende. Fordi vi har hørt det før. Og vi kommer til å høre det igjen.
Er det lov å håpe på bedring? Vel., det er lov å håpe,. Men ha ingen større forventninger.
De kommer til å svikte også neste gang. Og gangen etter der. For løftene om bedring, de bør du ikke stole på.
Og dét er rett og slett ikke bra nok !

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.