Hva skjedde med den den vakre Freiabutikken?

Den var en opplevelse å besøke. Nå ligner den en nitrist kjedebutikk

Hvem i alle dager har ansvaret for en så kjedelig utstilling? Alle fargefoto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Den var en perle og en egen grunn til å besøke Karl Johans Gate i Oslo. Det var godtbutikken som fristet voksne vel så mye som barn. Det var rett og slett en sjokoladeinstitusjon i seg selv.
Men hva har skjedd med Freiabutikken? Den fremstår som en blanding av en kjedelig kiosk i en helt alminnelig internasjonal kjede. Borte er alt som var eksklusivt, fristende og sjarmerende.
Hele historien er i ferd med å bli borte.

Historien

Freiafabrikken på Rodeløkka/Grünerløkka i Oslo laget sjokolade til butikkutsalget på Karl Johans gate. Foto: Digitalarkivet

I 1899 markerte Freia et kulturelt vendepunkt ved å åpne sitt første sjokoladesalgsted på den prestisjetunge Karl Johans gate i Oslo, med en årsleie på formidable 6.000 kroner – den høyeste i byen på den tiden. Dette skrittet inn i detaljhandelen ble ytterligere forsterket i 1913 da butikken flyttet inn i de nyoppførte lokalene til Grand Hotel.
Arkitekten Ole Sverre, som sto bak hotellets design, skapte et interiør for Freia som oset av eleganse og ble et kjennetegn for merkevaren. Med sitt luksuriøse interiør klarte Freia å innhylle seg i en aura av europeisk sofistikering, noe som tiltok borgerskapets interesse.
Butikken ble et populært samlingspunkt hvor eliten kunne samles for å se og bli sett, nyte og kjøpe sjokolade. Dette fenomenet bidro til at det ble sosialt akseptert, ja til og med trendy, å nyte norsk sjokolade.

Mesterhjernen

En gang tiden en flott sjokoladebutikk. Foto: Freiaarkivet

Ole Sverre, som altså var mesterhjernen bak hotellets design, var også mannen som skapte butikkens interiør. Han valgte en elegant Louis Seize-stil for interiøret, som raskt ble et signaturtrekk og et varemerke for butikken.
Butikkens atmosfære ble ytterligere forhøyet av tre storslåtte prismekroner som kastet et glitrende lys over lokalet, mens hyllene bugnet av eksklusivt designet sjokoladeemballasje.
Alt dette bidro til å skape en unik og luksuriøs shoppingopplevelse som appellerte til kundenes sans for finesse og kvalitet.
Og hadde man ikke råd til å gå inn i selve butikken, så kunne man i det minste nyte den imponerende vindusutstillingen.

Vakker utstilling

Utstiillingen i gamle dager. Foto: Freiaarkivet

Folk valfartet fra fjern og nær til Karl Johans gate for å beundre de spektakulære dekorasjonene, med juleutstillingen som et høydepunkt av året.
Så stor var tilstrømningen at det et år ble nødvendig å tilkalle politiet for å håndtere folkemengden og sperre av gaten.
Dette vitner om utstillingens utrolige popularitet og butikkens evne til å skape eventyrlige opplevelser for alle som besøkte eller passerte forbi.
(Klikk på bildet for å se det i større format)

Men hva har skjedd? Det eksklusive som var verd å reise for. Alt er gått tapt. Det er nesten ingenting igjen. Og det er definitivt ikke sant det de selv skriver på sine hjemmesider: at vindusutstillingen er så flott at den får folk til å stoppe opp.

Velg noe annet

Og inne i butikken er det en skuffelse som venter. Du finner bedre eksklusive sjokoladeutsalg flere steder i Oslo. Og industrisjokoladen er stablet opp sammen med sitteunderlag og tivoligevinster - slik at det eneste som frister er å finne veien ut.
Du får et vel så godt tilbud i kjedebutikken der du handler dagligvarer.
Turistattraksjonen Freiabutikken er blitt en turistskuffelse.
Ta en kikk på bildene så skjønner du hva jeg mener. Det er lite kjærlighet og fagarbeid i denne utstillingen.
Er det lov å håpe på forbedringer?

(Klikk på bildet for å se det i større format)

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.