Hurtigruten må kutte igjen

Henter hjem skip til Norge

MS Maud skal seile i norske farvann. Foto: Tommy Simonsen

Hurtigruten kutter i ekspedisjonsvirksomheten sin igjen. Nå flyttes enda et skip fra ekspedisjonssatsingen under fjerne himmelstrøk og til norske farvann.

Selskapet som tidligere het Hurtigruten Expeditions, skiftet sist høst navn til HX, mens selskapet som driver rutetrafikken endre fra Hurtigruten Norway til bare Hurtigruten

Nå er det klart at MS Maud (tidligere MS Midnatsol) returnerer til Hurtigruten som en del av kystruten samtidig som HX må vurdere flåteplanen sin. Dermed er ekspedisjonsdelen til Hurtigruten Group nærmest halvert når det kommer til kapasitet.

Roald Amundsen skal fortsatt seile i sør. Foto: Odd Roar Lange

Det er allerede kjent at Nordstjernen er flyttet fra HX til Hurtigruten /Hurtigruten Svalbard og at Otto Sverdrup flyttet fra HX til Hurtigruten.
Maud flyttes nå (enn så lenge midlertidig) fra HX til Hurtigruten.
Kilder forteller til Thetravelinspector at når MS Spitsbergen sitt kommende vinterprogram kuttes legges skipet mest sannsynlig i opplag.
MS Nordlys skal oppgraderes fra høsten 2024 og MS Maud tar skipets plass i Norgesprogrammet.
Dermed er HX nede i bare tre skip: Roald Amundsen Fridtjof Nansen og Fram . I tillegg kommer skipet Santa Cruz II som drives gjennom søsterselskapet i Ecuador. Her eier Hurtigruten 24,9 prosent.

Må endre driften

Hurtigruten Group har en flåte på til sammen 16 skip og opererer over store deler av verden. Nå må de endre driften igjen i tråd med det de omtaler som «endringer i forbrukeratferd og operasjonelle forhold». 
MS Maud har også tidligere operert i kystruten på norskekysten, da som MS Midnatsol. Skipet ble i 2021 overført til HX-flåten for å styrke selskapets globale satsing for at HX skulle nå målet med å bli som bransjeledende innen ekspedisjonscruise. Hun skal etter planen returnere til HX i 2026. 

Optimalt

Daniel Skjeldam. Foto: Odd Roar Lange

- Omdisponeringer i flåten gjør oss i stand til å optimalisere gruppens operasjoner på tvers av merkevarer og markeder, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.
- For å opprettholde kapasiteten vår i kystruten mens vi samtidig gjennomfører den mest omfattende miljøoppgraderingen noensinne i cruiseindustrien, vil MS Maud midlertidig inngå i Hurtigruten-flåten som del av tilbudet i kystruten før hun går tilbake til HX i 2026.

Seiler vekk fra Afrika

I 2023/24-sesongen inkluderte HX Vest-Afrika i sin produktportefølje. På grunn av økende ustabilitet i regionen har imidlertid HX valgt å pause disse ekspedisjonscruisene. Årsakene er av sikkerhetsmessige grunner forteller selskapet i en pressemelding.
Hurtigruten Group er fortsatte sterkt gjeldstynget, og den store reduksjonen i ekspedisjonssatsingen ses av mange som et resultat av nettopp dette.

Ikke størst

HX har markedsført at de er verdens største på ekspedisjonscruise. Dette blir de ikke lenger fra neste vinter.
Fransk Ponant har rundt 2300 senger fordelt på sine 12 skip. Mens HX får 1290 fordelt på i alt fire skip, da er Santa Cruz II sine 90 senger tatt med.
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen har begge 530 sengeplasser hver, men opererer i salg med 500 senger. MS Fram selger 200 av sine i alt 230 senger.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.