Legge ned setet? Hater når det skjer

Debatten om å slå ned flysetet er tilbake – og den splitter reisende verden over

Hvilken type passasjer er du? Slår alltid ned setet når det passer sånn, eller tar du hensyn? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Under en nylig tilbakelagt flytur i Spania havnet reiselivspioneren Bruce Poon Tip i midten av en klassisk flykonflikt.
På en kort turen til Mallorca begynte to passasjerer å krangle høylytt. Den ene hadde lagt ned setet sitt, den andre fikk det rett i fanget.

HVA ER GREIT?

- Spansken min er ikke all verden, men jeg skjønte essensen i krangelen:
«Jeg har betalt for setet mitt – vis litt respekt for andre», gjenforteller Poon Tip, som grunnla det kanadiske turselskapet G Adventures.
en fornærmede passasjeren var ifølge ham «usedvanlig høy med veldig lange ben».
Og slik startet nok en runde av en velkjent debatt:
Er det egentlig greit å lene setet bakover på fly? spør avisa The Washington Post. Og det tok virkelig fyr i kommentarfeltet med flere hundre leserkommentarer.

Mindre plass, mer irritasjon

Diskusjonen har pågått i årevis – og blusser opp hver gang en ny flytur ender i konflikt.
Reisende deler seg gjerne i to leirer: de som mener at seteryggen er der for å brukes, og de som synes hele funksjonen burde fjernes.
- Flyselskapene må ta mye av skylden, sier Ben Mutzabaugh, luftfartsredaktør i det amerikanske nettstedet The Points Guy.
- Økonomikabiner er blitt så trange at enhver bevegelse føles som et overtramp.
Det samme reaksjonen fikk Canadiske WestJet da de nylig lanserte nye fly med kun delvis regulerbare seter. Bare enkelte rader kan legges ned – og de koster ekstra.

Uaktuelt for SAS

Flyselskapet SAS kommer ifølge pressesjef Øystein Schmidt ikke til å ta de samme grepene som WestJet.
- Vi registrerer at noen flyselskaper nå vurderer å ta betalt for seter som kan lenes tilbake. Hos SAS har vi imidlertid ikke tenkt å lene oss på den idéen. Du kan lene deg tilbake i setet uten å måtte lene deg på kredittkortet. Du slipper også å tvile på at setet faktisk går bakover.
Schmidt mener at muligheten til å lene seg tilbake ikke bør være et nytt forretningskonsept.
- Så hos oss kan du trygt sette deg ned, lene deg tilbake og vite at vi ikke tar betalt for det.

Ikke bra. Slår du ned setet på denne måten? Da blir du neppe populær. Foto: Odd Roar Lange

De som sier nei

Houston-baserte innholdsskaper Don Broussard har fløyet med mer enn 50 ulike selskaper, og han er urokkelig: han legger aldri ned setet.
- Det hjelper ikke på komforten uansett. Du får bare en rar vinkel og mindre plass i underkroppen, sier han.
- Jeg skulle heller sett at flyselskapene fjernet funksjonen helt og brukte plassen på mer benrom.
Komikeren Liam Nelson fra New York, som er hele to meter og ti høy, er enig.
Han lenes bare tilbake hvis raden bak er tom. En gang forsøkte en kvinne foran ham å legge setet ned – rett i knærne hans.
- Hun prøvde flere ganger, som en WWE-bryter, forteller han. Flyverten måtte gripe inn gjentatte ganger.

De som sier ja – men med måte

TV-profil og reiseekspert Samantha Brown mener derimot at retten til å lene seg tilbake følger med billetten.
- Setet kan legges ned, så du har rett til å gjøre det. Så enkelt er det, sier hun, til den amerikanske avisa.
Hun gjør det likevel ikke på turer under tre timer, og venter alltid en halvtime før hun trykker på knappen – for å la folk bak seg finne roen.
Mutzabaugh fra The Points Guy er mer delt.
- Jeg prøver å ikke lene setet tilbake på de fleste flyvninger jeg tar. Men på nattfly eller veldig lange turer gjør jeg det litt – kanskje en tredjedel av veien, sier han.
Han mener nøkkelen er «situasjonsforståelse»: Er passasjeren bak høy? Jobber han med en laptop? Da lar man være.

Hver sin flykode

Flere reisende som stadig er på flyreiser har laget sine egne uskrevne regler.
Influenceren Kevin Droniak legger aldri ned setet under måltider og bare på flyreiser over fire timer.
Poon Tip, gründeren du sikkert husker fra fra Mallorca-episoden i starten av denne artikkelen, lar være hvis noen bak ham trenger plassen – men kjøper selv ekstra benplass ved behov.
Miami-baserte reisejournalist Sarah Greaves-Gabbadon beskriver seg selv som en «uforskammet, men hensynsfull lenende passasjer».
- Jeg mener alle har rett til å lene seg, men med det følger et ansvar, sier hun.
Hun har utviklet en egen taktikk: Hun lener seg sakte bakover mens flyet stiger, slik at passasjeren bak «ikke merker det».

Spør først – eller aldri?

Her deler også erfarne reisende seg.
Mutzabaugh spør aldri.
- Å spørre setter begge i en vanskelig situasjon, sier han.
- Jeg ville hatt det helt fint med fastlåste seter – men jeg vil heller ikke at flyselskapene skal bestemme for oss.
Droniak gjør det motsatte.
- Jeg spør alltid – med ord eller med et lite blikk. Jeg vil ikke dytte stolen i ansiktet på noen, sier han.
Han mener en høflig henvendelse skaper et mer vennlig kabinmiljø.

En uenighet uten løsning

Etter hundrevis av flytimer har de fleste av oss utviklet sin egen filosofi.
Men spørsmålet forblir like uløst som noensinne:
Er det høflig å bruke funksjonen man har betalt for – eller egoistisk å ta noen centimeter til av den stadig trangere plassen i økonomiklasse?

På 10 000 meters høyde er svaret fortsatt: Det kommer helt an på hvem du spør.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.