SAS lanserer kampanje. Hva synes du om den?

SAS lanserer en ny kampanje med den svenske Hollywood-stjernen Joel Kinnaman i hovedrollen. Budskapet er tydelig: Skandinaver stiller verdens høyeste krav til kvalitet og opplevelser. Det er ikke sikker at alle kommer til å like den litt selvsikre tonen.

Hvordan kommer den nye kampanjen til SAS til å slå an? Foto: Odd Roar Lange


(ODD ROAR LANGE) SAS bygger videre på kommunikasjonskonseptet «We Are Scandinavia» med en ny kampanje som skal løfte fram flyselskapets skandinaviske identitet og styrke premium-profilen. Kampanjen har fått tittelen «We’re proud to serve the toughest crowd».
Den retter seg mot reisende som stiller høye krav – og spiller på tanken om at ingen er mer kresne enn skandinaver.
– Skandinaver er kjent for å sette lista høyt, enten det gjelder design, innovasjon eller hverdagsliv. Vi stiller store krav til oss selv og til alt vi gjør. Denne kampanjen feirer den holdningen – og viser SAS som det naturlige valget for dem som forventer mer, sier Helene Abel Hansen, visepresident for markedsføring i SAS.

Kampanjen kan tolkes som en selvsikker – kanskje for noen, arrogant – hyllest til skandinaviske verdier. Den tar utgangspunkt i hva det betyr å være skandinav: innovativ, fremtidsrettet og med naturlig høye forventninger til kvalitet og opplevelser.

Slik forklarer de det

– Som Skandinavias flyselskap har vi et ansvar for å representere regionen og menneskene her med stolthet. Det ligger i vårt DNA å møte verdens høyeste forventninger. Vi er stolte av å speile Skandinavias verdier ut i verden – både i måten vi kommuniserer på og hvordan vi tar vare på våre reisende. Denne kampanjen handler om koblingen mellom hvem vi er og hvordan vi flyr, sier Johanna Gustafsson, merkevaresjef i SAS.

Verdenskjent skuespiller

For å gi kampanjen internasjonal tyngde, er den svenske skuespilleren Joel Kinnaman hentet inn som fortellerstemmen i kampanjefilmen. Med roller i både Hollywood og svenske produksjoner mener SAS at han representerer den ektheten og ånden som kjennetegner selskapets identitet.
– Ved å bruke en verdenskjent skandinavisk skuespiller forsterker vi budskapet vårt: Selv de som har sett alt, er enige om at det finnes ingenting som et skandinavisk flyselskap, legger Gustafsson til.

Kampanjen er utviklet i samarbeid med reklamebyrået Åkestam Holst, og skal i første omgang vises i Skandinavia. Den vil også dukke opp internasjonalt i utvalgte kanaler fra 27. oktober.
Det er ventet at kampanjen vil engasjere – og kanskje også provosere. For mens mange SAS-lojale kunder trolig vil kjenne igjen stoltheten over det skandinaviske, kan andre kommer til å reagere på den selvsikre tonen i budskapet.
Hva mener du? Har SAS truffet bra, eller burde de valgt noe annet?

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.