Ny rapport: Tusenvis av arbeidsplasser - men hva med utslippene?

Ny rapport avslører: Norwegian skaper 100 000 jobber i Norden – men utslippene koster dyrt

En ny rapport fra konsulentselskapet Rambøll slår fast at Norwegian er en av Nordens viktigste økonomiske drivkrefter. Flyselskapet står alene bak rundt 100 000 arbeidsplasser og verdiskaping på over 12 milliarder euro. Samtidig peker analysen på store klimakostnader – og ber myndighetene finne en mer rettferdig balanse mellom avgifter, utslipp og samfunnsnytte.

Ny rapport avslører

Rambølls ferske rapport, “Study of Norwegian’s Socioeconomic Impact in the Nordic Region”, er en omfattende gjennomgang av hvordan Norwegian påvirker økonomi, arbeidsliv og klima i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Analysen viser at flyselskapet i 2024 bidro til over 19 000 arbeidsplasser og 1,65 milliarder euro i verdiskaping (GVA) i regionen. Tar man med ringvirkningene via leverandører, handel og turisme, stiger tallet til rundt 100 000 jobber og 12,7 milliarder euro i samlet verdiskaping.

Mye på spill

Når vi diskuterer hvordan vi skal kutte utslipp, må vi også forstå hva som står på spill – ikke bare for flybransjen, men for hele samfunnet, skriver Rambøll i rapportens forord. Den virkelige utfordringen er ikke å velge mellom klimaansvar og sosial verdi, men å oppnå begge deler.

Foto: Odd Roar Lange

Flyr Norge sammen

Ifølge Rambøll står Norwegian (inkludert Widerøe) for 70 prosent av alle innenriksflyvninger i Norge, 19 prosent i Danmark og 7 prosent i Sverige. Denne rollen gjør selskapet til en avgjørende brikke i nordisk sammenheng – ikke bare som kommersiell aktør, men som samfunnsbygger.
Uten flyforbindelsene ville mange kommuner mistet tilgangen til arbeidsplasser, helsevesen og høyere utdanning. For eksempel viser rapporten at over en halv million nordmenn får tre timer kortere reisetid til universitetssykehus takket være flyruter.
I store deler av Nord-Norge er fly den eneste realistiske måten å holde kontakten mellom folk, jobb og helsetjenester, skriver Rambøll.

Turisme, handel og investeringer

Den økonomiske verdien av luftforbindelser handler ikke bare om arbeidsplasser i Norwegian selv. Rambøll peker på at air connectivity – altså hvor lett regioner knyttes sammen gjennom flytrafikk – er tett koblet til vekst i BNP. En økning på 10 prosent i luftforbindelser kan løfte et lands økonomi med 0,5 prosent, ifølge analysen.
Norwegian står alene for over en tredjedel av all flytilknytning i Norge, og selskapet er dermed en sentral bidragsyter til turisme, eksport og investeringer. Rundt 15 prosent av den totale verdiskapingen skjer via turisme – tilsvarende 1,6 milliarder euro og 15 000 arbeidsplasser.

Kostbart klimaavtrykk

Men rapporten er også tydelig på baksiden av medaljen. Norwegians flyvninger førte i 2024 til 2,14 millioner tonn CO₂-utslipp, og Rambøll anslår de samfunnsøkonomiske klimakostnadene til mellom 126 og 443 millioner euro – avhengig av hvordan man verdsetter hvert tonn utslipp.

Selskapet betaler allerede en høy karbonpris sammenlignet med EU-gjennomsnittet, men Rambøll advarer om at dagens avgiftssystemer i Norden er fragmenterte og ikke alltid gir riktig miljøeffekt. Ifølge rapporten bør inntektene fra flyavgifter reinvesteres i grønn luftfart, blant annet bærekraftig flydrivstoff (SAF) og ny teknologi.
Skatter og avgifter bør ikke bare gjøre flybilletter dyrere, men også bidra til reell avkarbonisering av luftfarten, konkluderer Rambøll.

Et spørsmål om balanse

Hovedbudskapet fra Rambøll er klart: Norsk og nordisk luftfart må endres for å bli grønnere – men på en måte som ikke river i stykker båndene mellom mennesker og regioner.
Rapporten avsluttes med en påminnelse: Det handler ikke om å velge mellom folk og klima. Det handler om å finne en politikk som lar oss ta vare på begge deler.

Kilde:
Rambøll, “Study of Norwegian’s Socioeconomic Impact in the Nordic Region”, juni 2025.
Bestilt av Norwegian Air Shuttle ASA.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.