Widerøe svarer SAS: – Vi vet hvem de tøffeste passasjerene egentlig er

Mens SAS hyller skandinavisk perfeksjon og «de tøffeste kundene i verden», svarer Widerøe med selvironi, storm, snøfokk – og Bjørn Sundquist.

(ODD ROAR LANGE): SAS lanserte nylig kampanjen «We’re proud to serve the toughest crowd», en hyllest til de kravstore skandinavene. Filmen, fortalt av skuespiller Joel Kinnaman, viser SAS som flyselskapet for dem som forventer mer – og som mener at ingen er mer kresne enn folk i Norden. Du kan lese mer om kampanjen her.
Budskapet har fått både ros og hevede øyenbryn. For mens noen liker selvtilliten, oppfatter andre tonen som litt vel høy på pæra.

Nå svarer Widerøe – på sin egen måte

Med skuespiller Bjørn Sundquist i hovedrollen lanserer flyselskapet en parodisk «limited edition«-kampanje under slagordet:
«Lille speil på veggen der, hvem er egentlig de tøffeste passasjerene i landet her?»

– Vi er stolte av å fly de mest hardføre passasjerene til de tøffeste plassene i landet, sier Glenn Wange, markedssjef i Widerøe.
– Med piloter som kan lande på rullebaner du knapt ser, og fly som tåler storm og snøfokk, er vi ikke bare et flyselskap. Vi er en livslinje.

Ingen gullkort - bare nærvær

Kampanjen er like jordnær som den er spiss. Der SAS spiller på gullkort og premiumlounge, spiller Widerøe på ekte vær, korte rullebaner og passasjerer som faktisk må fly for å komme seg på jobb, skole eller til bestemor.
– Når noen snakker om å møte de tøffeste passasjerene, så smiler vi litt. For vi vet hvem de aller tøffeste virkelig er, sier Wange.
Filmen rulles ut på TV 2 i beste sendetid denne helgen – finansiert, som Widerøe selv sier, «takket være en heroisk pantedugnad».
Resultatet? En kampanje med like mye selvironi som sjarm – og et solid spark til konkurrenten i høyden.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.