Avlyst ferie? Lover penger tilbake innen to uker

EU-kritikk har gitt resultater: Billettformidlerne Expedia og Lastminute.com lover nå forbedret kundeservice og raskere refusjon ved kansellerte flyreiser.

Har du penger til gode? Nå kan de komme kjappere. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Etter gjentatte klager og forbrukerpress har Expedia og Lastminute.com – to av Europas største digitale reisebyråer – inngått en forpliktende avtale med EU-kommisjonen og Consumer Protection Cooperation-nettverket.
For deg som reisende betyr det følgende: Hvis flyselskapet kansellerer reisen din, og du har bestilt via en av disse portalene, skal du få pengene tilbake innen 14 dager – selv når billetten er kjøpt via tredjepart.

– Dette er et viktig gjennombrudd for passasjerrettighetene i Europa, sier en talsmann for EU-kommisjonen til nettstedet Euronews..

Dette er den nye refusjonsfristen

  • 7 dager: Flyselskapet har én uke på å refundere pengene til reisebyrået.

  • 7 dager: Reisebyrået må viderebetale deg innen en uke etter å ha mottatt pengene.

Totalt betyr det at du maksimalt skal vente 14 dager – mot tidligere flere måneder i enkelte tilfeller.

Forbedret kundeservice

Tidligere har mange opplevd at det er nærmest umulig å komme i kontakt med slike reiseportaler. Som del av avtalen forplikter Expedia og Lastminute seg nå til å oppgi telefonnummer og e-post tydelig på nettsidene sine.
De skal også bli bedre på å informere kundene om deres rettigheter ved kansellering. Dette inkluderer:

  • Valg mellom ombooking og refusjon.

  • Risikoen ved å sette sammen reiser selv via ulike flyselskaper (såkalte "multi-leg journeys").

  • Dette har tidligere ført til misforståelser og tap av rettigheter når én del av reisen kanselleres, men ikke hele billetten.

Når gjelder de nye reglene?

Lastminute.com startet implementeringen av de nye tiltakene 1. juli 2025, og lover å være fullt i mål innen 1. september. Expedia opplyser at de allerede følger de nye reglene.
Fra før har selskaper som Edreams ODIGEO, Etraveli Group og Kiwi.com innført tilsvarende praksis, etter lignende press i 2023.

Dine rettigheter ved kansellering

Ifølge gjeldende EU-lovgivning har du krav på full refusjon eller ombooking innen 7 dager hvis flyet kanselleres – og i mange tilfeller også kompensasjon, så lenge det er flyselskapets ansvar.
Problemet har vært at slike rettigheter ofte ikke gjelder i praksis når reisen er bestilt via tredjepart. Med denne nye forpliktelsen tettes det hullet.

Nye regler på vei

EU har også foreslått nye regler for kombinerte reiser – f.eks. tog + fly eller buss + fly – med samme frister for refusjon fra mellomledd. Reglene er fortsatt til behandling i Europaparlamentet.

  • Gjelder: Flyvninger innenfor eller fra EU (og noen utenfra inn til EU med EU-selskap).

  • Rettigheter: Ombooking, refusjon og eventuelt kompensasjon (250–600 EUR).

  • Bestilt via tredjepart? Du skal nå få pengene innen 14 dager fra kansellering.

  • Husk: Du må selv be om refusjon – det skjer ikke automatisk.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.