- Jeg vil ha frisk luft – ikke forhåndsprogrammert hotell-luft
Jeg har ett krav til hotellrommene jeg bor på: Jeg vil kunne åpne vinduet. Likevel blir jeg altfor ofte møtt av låste vinduer og klimaanlegg som gjør akkurat som de selv vil.
Når to grader ned er det eneste jeg klarer å fikse….
(ODD ROAR LANGE: Jeg har reist mye. Og jeg har sovet på flere hundre hotellrom. Det skal mye til før jeg lar meg irritere, men én ting får det til å koke hver gang: hotellrom uten vindu som kan åpnes. Eller vinduer som bare kan lirkes opp noen cm, som for å gi meg en illusjon av frisk luft.
DÅRLIG KLIMA
I stedet står det et klimaanlegg som er forhåndsprogrammert av noen som åpenbart tror alle mennesker liker nøyaktig samme temperatur og luftfuktighet. Det gjør vi ikke. Noen liker det varmt. Noen liker det kjøligere. Og noen – som meg – vil ha frisk luft om natten. Ikke resirkulert, kunstig temperert luft fra et anlegg som aldri tar pause.
Og de lurer ikke ,meg. Eller kroppen min. For jeg kjenner utmerket neste morgen om natta har vært god - med god luft.
Et panel som aldri virker
Det finnes riktignok et panel på veggen. Det lover deg kontroll over både temperatur, viftehastighet og luftstrøm. Men det er komplett uforståelig, og sjelden eller aldri skjer det noe som helst når jeg trykker. Noen ganger blir det varmere. Andre ganger skjer det absolutt ingenting. Og når jeg tar nøkkelkortet ut av strømsporet, nullstilles alt tilbake til utgangspunktet – som om jeg aldri har vært der.
Hotellene har sine argumenter – men gjestene har også rettigheter
Jeg vet hva hotellene sier: at vinduene er låst av hensyn til sikkerhet, støy og energisparing. Greit nok. Men det kan ikke bety at gjestene fratas muligheten til å puste inn et eneste åndedrag med frisk luft. Hotellene må klare å både ta vare på sikkerheten og gi oss et romklima som faktisk kan tilpasses individuelle behov.
Vertskap handler også om luft
Det er på tide at hotellene slutter å tro at gjestene deres er identiske. Vi har ulike søvnvaner, ulike behov og ulike temperaturgrenser. Og vi blir ikke mer fornøyde av å ligge våkne i tett, tørr luft mens vi stirrer irritert på et klimaanlegg som ignorerer alle forsøk på justering.
Godt vertskap handler ikke bare om å smile i resepsjonen og servere frokost. Det handler også om å gi oss gjester muligheten til å sove godt. Og for mange av oss begynner det med noe så enkelt som et vindu vi kan åpne.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.