Advarer mot billige flybilletter

Flypassasjerer ender opp med pris-sjokk

La meg gi deg noen smarte tips før du kjøper flybilletter neste gang. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det er naturligvis ingen grunn til å betale for mye for flyreiser. Men i jakten på billige flybilletter er det dessverre mange som går i fella, og ender opp med ubrukelige billetter - eller kostbare ekstraregninger.

Nettsøk

Den vanligste feilen er at man bestiller via nettsiden til billettformidlere som for eksempel Bravofly, Supersaver, Travellink etc, mens man tror at man er inne på nettsiden til flyselskapet.
Dersom du søker på ordet «Norwegian» eller «Wizzair» på google så er det lite sannsynlig at du får opp flyselskapets originale side øverste på siden din.
Her har nemlig såkalte billettformidlere kjøpt seg plass, fordi de vet at mange kunder går inn på første og beste nettside.
Enten fordi de ikke har oppdaget at de har gått i fella og tror de er kommet rett, eller fordi de tror at dette er et smart alternativ. Ofte er slike annonsesider merket med «billige flyreiser» eller lignende. Det er selvsagt ikke korrekt.

Bestillingen

Dersom du havner på en slik billettformidlerside vil du i første omgang bli lokket med svært billige flybilletter. Men underveis i bestillingen får du opp tilleggsavgift etter tilleggsavgift. Og billettprisen stiger gjennom hele bestillingen. En vanlig «felle» er at du betaler for en «avbestillingsforsikring» som du ikke har bestilt - og heller ikke behøver, fordi den allerede er inkludert i din reiseforsikring.
Når du omsider, etter en rekke ekstra tastetrykk, er kommet til betalingspunktet har prisen du skal betale forlengst oversteget billettprisen dersom du kjøpe direkte fra et flyselskap.
Dersom du klarer å unngå ekstraavgiftene underveis vil du få en feilmelding når du kommer til betaling. Her står det gjerne at det ikke finnes billetter igjen i din kategori, men at du kan få kjøpt en annen og litt dyrere billett. Også denne er dyrere enn billetten direkte fra flyselskapet.

Billetten som uteblir

Dersom du har gjennomført en bestilling og betalt for billetten gjennom en billettsøkemotor er det dessverre enda flere problemer som kan oppstå.
Billetten du tror du har bestilt - og i alle fall har betalt for - dukker aldri opp. Passasjerene blir naturlig nok urolige og kontakter flyselskapet.
Men det er ikke dem du har kjøpt billett med, så de kan ikke hjelpe deg.
Å få kontakt med selskaper som Bravofly er nærmest umulig. De oppgir ikke noe telefonnummer, og all korrespondanse må vanligvis skje på engelsk.
Dermed sitter du der med et stort reiseproblem. I verste fall må du ut med et nytt billettkjøp, og siden det trolig er kort tid til avreise så har prisen steget.
Løsning 1: Ta kontakt med kredittkortutstederen - for du betale med kredittkort, ikke sant? - og forklar at du er blitt svindlet. Da kan du få tilbake pengene herfra.
Løsning 2: Styr unna billettformidlere som lokker med veldig lave priser. Kjøp heller flybillettene dine gjennom kjente reisebyrå eller direkte hos flyselskapet.
Løsning 3: Sjekk nøye at du virkelig er hos det nettstedet du ønsker før du starter noen bestilling
Og helt til slutt: Følg med på Thetravelinspector.no Det kommer flere gode reisesparetips fremover.