«Jeg tisset i kryss med den amerikanske superkjendisen»

Dette visste du ikke om reiselivsdirektøren i Bergen

Reiselivsdirektør i Bergen, Anders Nyland.

(ODD ROAR LANGE): Anders Nyland, Reiselivsdirektøren i Visit Bergen har gjort noe sannsynligvis svært andre nordmenn har gjort før ham. Du kan lese mer om det i dette intervjuet.

Mitt favorittreisemål

Her er det kanskje ikke lov å svare Bergen, ettersom jeg bor der? Jeg er av typen som sjelden reiser til samme sted flere ganger, fordi jeg hele tiden liker å oppdage og oppleve noe nytt. Derfor velger jeg som oftest å reise til steder jeg ikke har vært før. Men det er to byer jeg flere ganger har reist tilbake til: Hong Kong og New York.

Den mest interessante personen jeg har møtt på mine reiser

Jeg har vært så heldig å få treffe mange spennende mennesker fra alle verdenshjørner. Et minne som har brent seg fast, er mitt første møte med journalisten, redaktøren og ytringsfrihetsforkjemperen Eynulla Fatullayev fra Aserbajdsjan.
Vi havnet tilfeldigvis på samme bord under en middag på en internasjonal redaktørkongress i Wien i 2011. Eynulla, som er ett år yngre enn meg, hadde akkurat sluppet ut etter fire år i fengsel. Han og familien har vært utsatt for vold, kidnapping og fengsling på grunn av hans redaktørgjerning og regimekritikk.
Det ble et sterkt møte, som resulterte i at jeg inviterte ham til Nordiske Mediedager i Bergen året etter. Der ble han intervjuet av Marit Christensen i en sesjon om pressefrihet. Erling Borgen har forøvrig laget en film om ham, som heter «Fangen i Azerbaijan». Å møte en redaktørkollega som var utsatt for ekstreme brutaliteter og frihetsberøvelse fordi han drev kritisk og undersøkende journalistikk gjorde sterkt inntrykk på meg.

En kveld på reise som jeg aldri glemmer

Det må bli den gangen jeg prøvde å lære line-dance en sen kveld rundt et leirbål langt pokkerivold ute i outbacken i Australia. Vi overnattet på en kvegranch, og noen av damene der fikk det for seg at jeg skulle få et dansekurs. Jeg var nok flinkere til å drikke øl enn til å danse…

En ting jeg ofte tar ut av kofferten før avreise, fordi jeg ikke kommer til å få bruk for den/det

Jeg tar aldri noe ut av kofferten før avreise! Årsaken er såre enkel: Jeg legger nesten ikke noe oppi. Jeg har lært meg å reise lett, og pakker kun det aller mest nødvendige. Som regel klarer jeg meg lenge med håndbagasje.

Det perfekte stedet for flotte solnedganger

Min egen balkong i Sandviken! Alternativt Ulriken i Bergen. Å skue ut over verdens vakreste by mens solen synker i havet er helt magisk.

En øy jeg veldig gjerne reiser tilbake til

Asmaløy på Hvaler. Der har familien min landsted, og der har jeg vært hver sommer siden jeg var guttunge. Selv om jeg elsker Bergen og Vestlandet, blir det ikke ordentlig sommer for meg før jeg har besøkt familien på hytta.

En kjent person jeg svært gjerne skulle ha vært på reise sammen med

Jeg skulle gjerne vært på tur med næringsminister Iselin Nybø. Da ville jeg lagt opp turen slik at hun fikk innblikk i alle delene av reiselivet, for på den måten å utvikle bedre forståelse for hvordan reiselivsnæringen faktisk fungerer. Det tror jeg hun trenger.

Mitt favoritthotell blant små hotell

Jeg har faktisk begrenset erfaring med veldig små hoteller. Men i Bergen har vi en perle av et lite boutiquehotell som heter Villa Terminus. Det kan varmt anbefales!

Min første reise uten foreldrene mine gikk til

Høvringen, på grensen til Rondane. Jeg gikk i femte klasse og skulle på leirskole. For første gang skulle jeg være borte i en uke uten foreldre eller besteforeldre. Jeg husker godt hvordan jeg kjempet mot tårene da bussen rullet ut av skoleplassen. Jeg grudde meg så fælt til å være en hel uke borte fra mamma. Men det ble en flott uke! Skiturer om dagen og disco med Bon Jovi på full guffe om kvelden. Det toppet seg da romkameratene og jeg ble premiert for å ha det mest ryddige og skikkelige rommet.

Reisefotografiet jeg er aller best fornøyd med

Jeg tok et flott bilde av sønnen min nå i sommer, mens han sto på en båtkai i skjærgården og spiste is. Det ble jeg veldig fornøyd med, og nå har jeg det som bakgrunnsbilde på mobilen min.

Nyland Junior.jpg

En middag på reise som jeg aldri kommer til å glemme

For mange år siden var jeg i en svært formell middag i Paris. Vi var en forholdsvis liten gruppe mennesker i et chambre separee. Vertskapet var noen av toppene i en internasjonal bransjeorganisasjon. Jeg satt nederst ved bordet ved siden av en trønder. Da vertinnen plinget i glasset og takket for i aften, lente trønderen seg over mot meg og sa:

- Farsken, er det slutt alt? Og æ som har lakenskrækk! Ka heitte forræsten lakenskrækk på engelsk?

- Det vet jeg ikke, hvisket jeg tilbake, og la til: Sitt stille og hold kjeft!

Da plinget den storvokste trønderen i glasset, reiste seg og sa på klingende trønderengelsk:

- Thank you very big for this splendid evening. It’s a shame it has to end, because I have sheet panic!

Det ble så stille at du kunne høre den berømte knappenålen falle. Et penibelt øyeblikk der og da, men vi har ledd mye av det siden.

En hemmelighet fra reise som jeg aldri har fortalt før

Jeg har ikke så mange hemmeligheter, jeg! Men det er ikke så veldig mange som vet at jeg har «pisset i kryss» med superkjendisen Cybill Shepherd. I alle fall nesten. Det skjedde på en jazzklubb i Georgetown i Washington DC.
Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at hun satt rett bak meg. Det var ikke lov å tre av på naturens vegne under konserten, så i pausen måtte jeg på toalettet. Det måtte visst hun også, og vi havnet ved siden av hverandre i køen. Jazzklubben hadde bare et unisex-toalett. For å si det som det var, så måtte jeg fryktelig tisse. Men det er ikke hver dag man snubler over en superkjendis, så jeg knep sammen og gjorde tegn til at hun kunne gå på do før meg. Såpass gentleman får man være.

- We can both go, svarte hun. If it’s OK by you, it’s OK by me.

Det med endte jeg altså opp med å dele do med en berømt film- og TV-stjerne!