Jeg kunne veddet på at dette ikke var mulig

Men jeg er glad jeg ikke gjorde det

Turen til fjells gikk helt strålende. Kunne du tenkt deg noe slikt? Foto: Odd Roar Lange

Turen til fjells gikk helt strålende. Kunne du tenkt deg noe slikt? Foto: Odd Roar Lange

PÅ TOPPEN AV ROMSDAL (ODD ROAR LANGE): Jeg er glad i å sykle. Og jeg liker naturopplevelser på sykkel. Men jeg er begrenset positiv til lange positiv til lange motbakker, for å si det som det er.
Det vil si, jeg var det. Nå har jeg sett lyset og kjent gleden av elektrisiteten på to hjul - og jeg har kjent det å kroppen.
Ja, det handler selvsagt om den enorme utviklingen og forskjellen på en vanlig sykkel i forhold til el-sykkel. Jeg har hatt sykkel siden jeg begynte på skolen, og når sant skal sies har vel ikke sykkelutviklingen vært like revolusjonerende som en del andre gjenstander vi omgir oss med. Ikke før el-sykkelen ble allemanns-eie.

Alt som er moro bør forbys… eller?

Da den første pedaldrevne sykkelen ble konstruert av skotten Kirkpatrick Macmillan i 1839 og John Dunlop noen år senere (1888) oppfant luftfylte dekk reagerte folk flest omtrent som de alltid gjør når noe nytt blir oppfunnet: Med sjokk og vantro - og ønske om forbud.
Slik vi kjenner reaksjonene i nyere tid når det gjelder skateboard, el-sparkesykkel og el-sykkel.
For nå, som i 1930, kommer syklistene å «rasende« fart på uskyldige fotgjengere (og i dag også bilister).

Ubetalelig utsikt. Når man kommer seg hit på sykkel - med lav puls og godt humør. Da er livet lett å leve på Tusten i Molde. Foto: Odd R. Lange

Ubetalelig utsikt. Når man kommer seg hit på sykkel - med lav puls og godt humør. Da er livet lett å leve på Tusten i Molde. Foto: Odd R. Lange

El-sykkelen kommer selvsagt ikke til å bli forbudt. Kanskje i noen fjellområder der naturen er ekstra sårbar. Men ellers ikke. Og takk for det.
For etter at jeg i sommer har fått oppleve gleden med en en Giant Connect så har tur- og naturopplevelser fått en ny dimensjon og et nytt innhold. Den tidligere profesjonelle terrengsyklisten Rune C. Høydahl i Ultimate Nordic Bikes bidro med nærværende og oppdatert profesjonell informasjon, tips og råd for valg av el-sykkel. For en som skal sykle landevei, bygater og enkel terrengsykling var Ciant Connect, med bagasjebærer og to store sykkelvesker et utmerket valg. Og med nedlastet app som synkroniseres med sykkelen kan jeg følge med mine egne turer for å samle data til reportasjer fra turene.
Rundt der jeg bor er det en rekke fristende fjelltopper med bilveger/anleggsveger eller tilrettelagte turveger. Som egner seg utmerket for sykling. For noen.
Men som ikke er så egnet for en som ikke liker kilometerlange motbakker, selv om belønningen er like lange nedoverbakker på vei hjem. Jeg vil ha det enklere.

Utstyrt for fine turer. Giant Connect er en utmerket sykkel for både tursykling på skogsbilveger og i bygater. Her fra Varden i Molde.

Utstyrt for fine turer. Giant Connect er en utmerket sykkel for både tursykling på skogsbilveger og i bygater. Her fra Varden i Molde.

El-sykkelgleder

Med Giantsykkelen har jeg i løpet av sensommeren lett syklet til topps både på fjellet Tusten (705 moh) og byfjellet Varden (407 moh) i Molde. Tidligere har el-sykkel brakt meg til topps på Trollstigen (850 moh) i nabokommunen Rauma.
Og jeg er ikke alene om slike turer.
En ny stor EU-undersøkelse, med over 10 000 deltakere fra syv europeiske byer, konkluderer med at den fysiske aktiviteten på elsyklister kontra vanlige syklister er omtrent lik. Dette til tross for drahjelpen fra elmotoren, skriver NRK.
Elsyklister har betydelig lengre turdistanser, samt lengre daglige distanser sammenlignet med vanlige syklister. De som velger bort bilen og kollektivtransport til fordel for elsykling, opplever en markant økning i fysisk aktivitet.

Oppover, og det går lekende lett. Å sykle med full motorstyrke gir en berusende følelse i bratte bakker. Foto: Odd Roar Lange

Oppover, og det går lekende lett. Å sykle med full motorstyrke gir en berusende følelse i bratte bakker. Foto: Odd Roar Lange

Jeg er ganske sikker på én ting. Jeg hadde aldri syklet opp disse fjellene uten el-sykkel. Og jeg hadde aldri fått sjansen til å bli med på de kommende reportasjeturene fra sykkelsetet. Rett og slett fordi jeg ikke synes det er moro å slite meg helt ut på en fjelltur. Jeg liker naturopplevelser, ikke blodslit.
Og jeg kan varmt anbefale deg å satse på el-sykkelturer og el-sykkelferier fremover. Og jeg kommer tilbake til hva du bør tenke på før du kjøper deg en el-sykkel.
Følg gjerne med på thetravelinspector.no for gode tips om turmål og sykkelferieopplevelser. Det er rett og slett elektrisk.

Her kan du følge Thetravelinspector på Instagram