Hvorfor selger de ikke flere pakkereiser i Norge?

Nå ligger muligheten der - dersom de griper den

Hvorfor selger de ikke slike reisepakker i Norge? Foto: Odd Roar Lange

Hvorfor selger de ikke slike reisepakker i Norge? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norske pakkereisearrangører er i krise. Mange av dem risikerer å gå konkurs. Ikke bare på grunn av manglende inntekter, men fordi de må tilbakebetale til kunder for reiser avlyses samtidig som de allerede har betalt innbetalte disse pengene videre til underleverandører.
Pakkereiseselskapene har ulike forretningsmodeller:
Noen selger reiser i utlandet til nordmenn. Andre selger reiser i Norge til utlendinger.
For begge disse har det, av åpenbare grunner, vært bråstopp i bestillingene og full fart i tilbakebetalingene.

Vi reiser alene

Ulike reiseundersøkelser viser at rundt 7 av 10 nordmenn planlegger norgesferie i sommer. Det er ulike svar på hvor reisene går, men mange uttrykker ønske om å reise dit det ikke er veldig mange andre, at de ønske naturopplevelser og at de ønsker å spise på restauranter og kafeer.
Overnattingene skal helst skje i hytter, hotell, campingplasser og bobiler.
Norske medier flommer nå over av reisetips og gode innspill til hvor man bør dra i sommer og høst. Det er bra.
For noen er det langreist ferie, for andre er det kortreist ferie som gjelder. De fleste nordmenn må reise på ferie i Norge på egen hånd, fordi det knapt finnes alternativ. Hvorfor ikke gi dem hjelp - mot betaling?

Pakkereiser på norsk

For her ligger en åpenbar mulighet for mange av dagens etablerte pakkereiseselskap, dersom de ønsker. Det er anledningen til å selge pakkereiser i eget land. Det finnes reiselivsmål i Norge som vil gi fra seg opp mot 15 prosent provisjon til reisebyråer og reisearrangører. Mens det knapt finnes aktører som har grepet sjansen og satset på salg av pakkereiser i Norge - til nordmenn.
Jeg snakker ikke om bare det luksuriøse high-end-markedet, men om pakkereiser til «vanlige nordmenn».
Det er forståelig at merkevarenavn som «Afrikaturer», «Australiaopplevelser», «USA-charterturer» etc ikke er spesielt godt egnet til salg av ferier i Norge.
Men et navneskifte eller opprettelse av et underselskap er en løsning, samtidig som man kontakter destinasjonsselskap, aktivitetstilbydere, landsdelsselskap, hotellkjeder og transportselskap for å finne enkle norgespakker som kan rulles ut på kort varsel. Så kan de utvikles til å bli enda bedre og enda flere neste år - og året etter.
Det er ikke alle som liker å se på fjelltopper og fosser, eller som vil sykle ned de bratteste skianleggene eller lete seg frem til gode restauranter på egen hånd.

Gi kundene god hjelp

Nordmenn flest er ikke så reisevante som enkelte tror. Eller, de er veldig reisevante når det gjelder pakkereiser. Fordi vi vet hva det innebærer av enkle og ferdige løsninger. Men når det kommer til norgesreiser er det ikke mye hjelp å få. I beste fall har hotellet en oversikt over mulig turer liggende i resepsjonen, men selv trykte brosjyrer er blitt mangelvare. Lag reise- og opplevelsespakker som frister nordmenn til å feriere i eget land.
Fordi mange gjester går glipp av mange fabelaktige muligheter. Og fordi det er vanskelige å finne hvilke turer og opplevelser som er gode og hvilke som er hvilke som er mindre gode. Prisen er ofte den samme.
Det er vanskelig å finne ut hvilke som er verd pengene og hvilke som ikke er det. Gjennom å lage pakker som er kvalitetssikret av personer som er gode på slikt vil det skape en sikkerhet for kundene.

Nordmenn er et betalingsvillig og reisevillig publikum. Å finne gode turer og gode opplevelser er ikke like enkelt. Nå ligger muligheten der til å hjelpe. Nå ligger muligheten til å skape noe nytt.
Og til å tjene penger på et nytt reiseprodukt - pakkereiser i Norge.