Reisetipsene som viste seg å være en felle

Se opp for charterselskapenes og flyselskapenes «smarte» kampanjer

Mange drømte om sydenferie i sommer. Det er det bare å glemme. Nå må de få pengene tilbake. Foto: Odd Roar Lange

Mange drømte om sydenferie i sommer. Det er det bare å glemme. Nå må de få pengene tilbake.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Charterselskapene og flyselskapene hadde kundenes tillit og lokket hundretusener til å bestille og fullfinansiere reisene sine i månedsvis før avreise. Fordi det skulle være smart av kundene. Nå vet vi bedre. Det var kun smart for selgerne. I dag er det et stort antall nordmenn som angrer på tidligbestillingene og tidligbetalingene. For både flyselskapene og charterselskapene nekter å betale tilbake pengene før sommeren. har du flaks så får du tilbake pengene dine før det er gått tre måneder. I verste fall ser du dem en gang før jul.

Tillitsbruddet

Mens flyselskapene og charterselskapene, har med god hjelp fra sine bransjeorganisasjoner, har stått sammen om å få regjeringen over på sin side, har forbrukerne vært sjanseløse. Bransjeorganisasjonen Virke er bekymret for kaldkveling av pakkereiseselskapene. De glemte at de i stedet kaldkveler nordmenns mulighet til å reise i sommer.
Det kan kan hende at charterselskapene og flyselskapene synes de har vært lure. Men det kommer dager etter korona. Og verken reiseglade kunder, eller de som skal gi kundene gode råd glemmer hvordan de store aktørene har oppført seg de siste månedene.
Når de har beslaglagt kundenes reisekonti er det et grovt tillitsbrudd. Svaret fra kundene kan bli svært ubehagelig for chartergigantene.

Kundene ble glemt

Nå har charterselskaper som TUI, Apollo og Ving besluttet å innstille salg av alle charterreiser som skulle startet i tiden frem til 20. august. Dette skjer ikke frivillig, men fordi norske myndigheter fraråder reiser til alle land. Og det er ikke komme noen signaler om at typiske charterreisemål som Kroatia, Tyrkia, Hellas og Spania står på lista over mulig lettelser i reiserådene den 15. juni og 15. juli.

Charterselskapene bør bruke tiden til å tenke seg godt om. Til å ransake sin egen oppførsel overfor både lojale og nye kunder. Mange kunder har i flere tiår vært faste kunder. Charterselskapene har nærmest kunne stille klokka si etter når den årlige bestillingen kom. Men charterselskapene sviktet når det gjaldt som mest.
I samlet flokk gikk de til regjeringen og ba om hjelp til å kidnappe kundenes penger i inntil tre måneder - og å unnslippe kravet om betale tilbake penger for avlyste reiser innen fjorten dager, slik den opprinnelige avtalen var.

IMG_1633.jpeg

Det var ikke så smart

I mange år har charterselskapene fått med seg reisejournalister til å fortelle hvor smart det er å bestille reisen tidlig. Fordi de beste reisemålene og hotellrommene angivelig kom til å bli solgt først. Og at det var uklokt å vente med bestillingene. Det viste seg å være en stor fordel for charterselskapene, ingen spesiell fordel for kundene. Snarere tvert i mot.
Kundene har i lang tid før reisen måtte betale inn depositum og hovedbeløpet. Bestillinger mindre enn 35 dager før avreise måtte betales i sin helhet ved bestilling. Kundene har hatt magre rettigheter, selgeren mange.
I fjor fikk Forbrukerrådet såvidt innført 7 dagers angrefrist for bestillinger av charterreiser - men kun bare dersom det var mer enn 42 dager før avreise. Nå har de store charterselskapene sikret seg milliardbeløp i rentefrie lån.

At de store charterselskapene fortsatte å kreve inn penger lenge etter at de skjønte at reisene ville bli avlyst, viser hvor lite de tenker på kundene og hvor mye de tenker på seg selv
— Odd Roar Lange - The Travel Inspector

Kredittkort-trøbbel

Å betale med kredittkort, fordi det gir deg større sikkerhet ved problemer, har også vært et gjentatt tips. Det har vist seg å være et like verdiløst råd som tidligbestillingene.
Så langt har ikke kredittkortbetaling gitt noe ekstra, annet enn at mange har tømt sin reservekreditt og ytterligere gjort Norgesferien vanskelig.
Flyselskapet SAs innrømmer at de nå kan ta over tre måneder før kundene får sine penger tilbake.
Kredittkortselskapene og reiseforsikringsselskapene ber kundene rette kravet sitt direkte til flyselskapene og charterselskapene. De vil i beste fall kun dekke differansen mellom innbetalt beløp og refundert beløp.
Dette til tross for at at mange av bankene/kredittkortselskapene ennå ikke har betalt pengene videre til reisearrangørene. Dersom kredittkortselskapene har frykt for en forestående konkurs eller avlyste reiser holder de betalingen tilbake helt til tett opptil avreise.

Sviktet av alle

Forbrukerne har vært dårlig beskyttet. Først av charterselskapene, og nå av myndighetene. Derfor opplever hundretusener av nordmenn at pengene deres ligger innelåst hos charterselskapene. Sommerferien går fløyten. Selskapene har på sin side bortforklart tilbakebetalingen med at det er så komplisert å betale tilbake til kundene.
Dette er ikke komplisert i det hele tatt, i følge kredittinstitusjonene.
Det finnes utallige digitale og trygge system for slikt. I prinsippet tar det ubetydelig lengre til å betale tilbake til 1000 kunder i forhold til 10 kunder. Det handler om å sende hele beløpet tilbake til samme konto som det ble betalt fra. Enkelt, trygt og greit. Det handler om vilje, ikke om evne.

Tillitsbruddet

Dersom charterselskapene har brukt opp noen av pengene ved å forskuddsbetale sine underleverandører så bør de i den minste betale tilbake det som ikke er sendt videre. Om 20 prosent er videresendt så er det fortsatt 80 prosent igjen til returutbetaling. Så får kundene dessverre ha litt tålmodighet med resten. Å beholde hele beløpet er et grovt tillitsbrudd.

  • Regjeringen burde aldri tillatt charterselskapene en forsinket tilbakebetaling

  • Regjeringen burde aldri foreslått en låneordning for å sikre charterselskapene tilgang på mer penger. Pakkereisearrangører bør i det minste si ja til lånet og heller jobbe for å omgjøre til stipend.

  • Regjeringen burde stilt opp med en kontantordning/«stipendløsning» som gjør at innbetalte charterpenger kan sendes tilbake til kundene omgående. Etterpå får de løse floken sammen med chartergigantene.

Dette skal du gjøre

1) Reisekunder bør ikke slå seg til ro med dagens løsning. De bør fortsatt rette krav om rask tilbakebetaling fra flyselskap og charterselskap. Og eventuelt gjenta kravet dersom det allerede er sendt inn. Og det er ingen dårlig idé å synliggjøre kravet gjennom sosiale medier eller redigerte medier (radio/tv/aviser). Benytt gjerne charterselskapenes konti på sosiale medier og trip-advisor dersom du er fornøyd. Du kan også gjøre det dersom du er misfornøyd. Dette er et språk selskapene forstår.
2) Ikke lytt til rådet om å bestille sydenreiser tidlig. I alle fall ikke gjennom selskap som viser seg å endre spillereglene etter at reisen er bestilt. Restplasskjøp er mye smartere enn tidligkjøp, der du risikerer at pengene dine blir beslaglagt selv etter at reiser blir avlyst.
3) Ikke tro at kredittkortbetalte reiser gir deg bedre rettigheter til rask tilbakebetaling.
4) Ikke si ja takk til voucher/tilgodelapper eller reisesjekker. Krev kontanter tilbake for avlyste reiser.
5) Kontakt Forbrukerrådet dersom du trenger hjelp.
6) Gå sammen i større grupper og be om advokathjelp om nødvendig.

Slik kan du be om å få pengene dine tilbake nå