Passasjerer må veies: Hvor tung er du?

Derfor vil Finnair ha passasjerene på vekta før avgang

VEKTSJEKK: Finnair vil igjen veie passasjerer som reiser med dem. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Har du lurt på hvorfor det er maksimalvekt på både håndbagasje og innsjekket bagasje, mens det ikke er noen som sjekker vekta på passasjerene?
Nå vil Finnair finne svaret.
Finnair vil nemlig samle inn data ved å veie frivillige kunder og deres håndbagasje ved avgangsporten. Veiningen er frivillig og anonym, og dataene vil kun bli brukt for å optimalisere Finnnairs nåværende beregninger av flybalanse, lover selskapet.

Sikkerhet

Hvert fly har en fastsatt maksimalvekt for å sikre en trygg avgang, og denne vekten kan ikke overskrides. Vekten av flyet inkluderer vekten av selve flyet og vekten av drivstoff, innsjekket bagasje og last, om bord catering, vanntanker, og selvfølgelig kunder.
Mens flyselskaper kjenner vekten av alle andre aspekter, blir vekten av kunder og deres håndbagasje beregnet ved bruk av gjennomsnittsvekter bekreftet av Luftfartstilsynet.
Det alternative alternativet er for flyselskaper å enten bruke sine egne målinger og bekreftelse av deres resultater av myndigheten, eller bruke standardvekter definert av Det europeiske byrået for luftfartssikkerhet, EASA.

For sikkerhets skyld

Siden 2018 har Finnair brukt gjennomsnittsvekter bestemt basert på egne målinger, men myndighetene krever at disse tallene blir oppdatert hvert femte år. Med de forrige målingene tatt i 2017 og 2018, er det nå på tide å samle inn oppdaterte data.
Satu Munnukka, leder for bakkeprosessene hos Finnair, sier:
-Vi bruker veiedataene for de gjennomsnittsberegningene som kreves for trygg drift av flyvninger, og de innsamlede dataene er på ingen måte knyttet til kundens personlige data. Vi registrerer den totale vekten og bakgrunnsinformasjonen til kunden og deres håndbagasje, men vi spør ikke om navn eller bestillingsnummer, Bare kundeserviceagenten som jobber ved målepunktet, kan se den totale vekten, så du kan delta i studien uten bekymring.

Disse skal veies

De gjennomsnittlige vektene beregnet basert på målingene vil bli levert til Traficom – Det finske transport- og kommunikasjonsbyrået – mellom juli og september 2024.
Og etter å ha bekreftet vektene, vil Finnair bruke kunnskapen for flybalanse og lasteberegninger mellom 2025–2030.
Vektene vil flyttes rundt et utvalg av våre avgangsgatene på Helsingfors lufthavn. Ordningen vil dekke utvalgte europeiske flyvninger innenfor Helsingfors lufthavns Schengen-område og et antall langdistansereiser som reiser fra den ikke-Schengen-siden.

- Vi veier frivillige kunder sammen med deres håndbagasje. I målingen spør vi ikke om personlige data, men den totale vekten av kunden og håndbagasjen, kundens alder, kjønn og reiseklasse blir registrert i databasen. Ingen informasjon som kan identifisere deltagerne blir lagret, sier Munnukka.
-I de forrige målingene for fem år siden ønsket et godt antall frivillige å delta i veiingen, og vi håper å ha en god prøve av frivillige, både forretnings- og fritidsreisende, også denne gangen, slik at vi kan få den mest nøyaktige informasjonen mulig for viktige balanseberegninger, avslutter Munnukka.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.