Hotellene gir gjestene det dårligste sengetøyet

Det er på tide å starte en skikkelig putekrig.

Dette lørva av ei dyne passer kanskje til flere ting, men ingen av dem er som hotelldyne til gjester. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Jeg aner ikke hvor mange hotellnetter jeg har i løpet av et år. Det er ikke få. Dessverre ødelegges mange gode opplevelser av at ledelsen ikke sørger for at sengene utstyres med gode dyner og puter.

Mener de alvor?

Det er så enkelt at det er på grensa til det pinlige å måtte ta det opp. Men, kjære hotell-leder: har du egentlig sjekket hva gjestene dine må ta til takke med når de går til sengs?
Utallige ganger har jeg gått til hotellrommet med en hyggelig godnatt-hilsen fra resepsjonisten. Det er nok god ment. Men verken resepsjonisten eller hotellets ledelsen kan ha prøvd hotellsengene - og sengetøyet de siste årene.

Denne puta passer helst til matte for en hund som ikke er av det kresne slaget. Foto: Odd Roar Lange

Jeg fant en løsning

For alt for mange hotell har tredjerangs dyner og puter i sengene. Dyner som åpenbart har sett sine beste dager for hundrevis netter siden. Og puter som har klumpet seg til en uformelig vatt-masse som ikke på noen måte kan bidra til å gi gjestene en god natt.

Selv har jeg funnet en løsning: Jeg tar rett og slett med meg egen dyne og pute når jeg reiser med egen bil. Uforståelig mange ganger har det vært nødvendig å hente det opp på rommet.

Hvorfor svikter hotellene?

Men dersom hotellet mener alvor med å verdsette godt vertskap så er det her det må starte. I sengen.
En god madrass, en god dyne og en god pute.
En vanlig hotellgjest tilbringer opptil 70 prosent av hotelloppholdet i senga. De ankommer hotellet på kveldstid, spiser kanskje middag før de finner veien til rommet og til sengs. Der er de frem til morgenen hvor frokost og utsjekk venter.
Dessverre etter en skuffende natt fordi sengetøyet ikke holder mål.
Det er som lavthengende frukt å regne, muligheten til å høste gode tilbakemeldinger fra gjestene, dersom sengen er bedre enn forventet. Det kan løfte hotellbesøket fra en terning 2 til en terning 5 eller 6. Det er den lille, store forskjellen som en hver hotell-leder med respekt for seg selv, hotellet og gjestene bør benytte seg av.

Nå er det slutt

For min del er en luta lei av dårlig utstyrte senger. Og jeg er er klar for å starte en putekrig. Fra nå av vil jeg navngi hotellene som ikke gjør alt de kan for å gi gjestene mulighet til en riktig god natt. For hotellnatta er for kostbar og dyrebar til at jeg orker enda flere hotell som gir blaffen i sine gjester.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.