Hit skal Hurtigruten på ekspedisjon langs norskekysten

Her har du ikke sett Hurtigruten tidligere

MS Lofoten gikk på nostalgicruise til Reine i Lofoten. Nå tar Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip over. Foto: Odd Roar Lange

MS Lofoten gikk på nostalgicruise til Reine i Lofoten. Nå tar Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip over.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE) Hurtigruten gjenopptar ekspedisjonscruise langs norskekysten. Flere år etter at de såkalte nostalgicruisene med MS Lofoten ble lagt ned starter rederiet igjen med eksklusive ekspdisjonsturer langs kysten av Norge.
Stavanger, Træna (Helgelandskysten), Fjærland (Sogn og Fjordane) og Reine i Lofoten er bare noen av stedene som fremover får jevnlig besøk av hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip når Hurtigruten i 2021 starter sin nye satsing på norskekysten.

Hele året

Utstyrt med batteripakker og grønn teknologi skal ekspedisjonsskipene MS Maud, MS Eirik Raude og MS Otto Sverdrup seile ekspedisjonscruise langs norskekysten – året rundt, forteller Hurtigruten i en pressemelding.

- I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hurtigruten og direktør Daniel Skjeldam vil øke helårsturismen langs flere norske kystreisemål. Foto: Odd Roar Lange

Hurtigruten og direktør Daniel Skjeldam vil øke helårsturismen langs flere norske kystreisemål. Foto: Odd Roar Lange

Øker kapasiteten

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen kommer i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn tidligere:

°De to hybridskipene MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal seile ut fra Bergen året rundt - på 11-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake til Bergen. 

°Hybridskipet MS Maud skal i vinterhalvåret seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Dover i Storbritannia, langs hele norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.

°Fra april til september skal MS Maud seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Hamburg, langs norskekysten og tilbake.

°I tillegg skal sju skip seile i den originale kystruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

De nye destinasjonene i ekspedisjonscruisesatsingen er Å og Reine i Lofoten, Vesterålen, Senja (via Finnsnes), Lyngsalpene med Havnnes, Træna, Alta, Fjærland, Narvik og Stavanger.

I tillegg skal MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude besøke flere av de mest populære stedene Hurtigruten har seilt til i generasjoner eller år - som Hjørundfjorden (Sunnmøre), Trondheim og Tromsø.

Et av stedene som vil få hyppig besøk av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er Reine i Lofoten. I 2021 vil Hurtigrutens hybridskip besøke det unike småsamfunnet nesten 100 ganger – med anløp spredd over hele året.

- Dette er en god nyhet for hele lokalsamfunnet. Med den nye satsingen på norskekysten bidrar Hurtigruten til at vi som et lite samfunn kan holde aktiviteten i reiselivet oppe gjennom hele året, og legge til rette for lokale arbeidsplasser. For oss i Moskenes er det viktig å satse på små cruiseskip, sammen med aktører som Hurtigruten som ønsker tett samarbeid med lokalt næringsliv. Vi er opptatt av de gode ringvirkningene dette gir lokalt, sier ordfører i Moskenes Lillian Rasmussen.

Helårsreisemål

En undersøkelse fra analysebyrået Menon viser at Hurtigrutens aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele norskekysten årlig, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

- Fra 2021 vil vi øke denne aktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.

Hurtigruten til Stavanger

Stavanger har i flere år jobbet for å få Hurtigruten til byen. I 2021 går drømmen i oppfyllelse. Da skal hybridskipet MS Maud skal anløpe Stavanger jevnlig gjennom hele året. 
- Hurtigrutens nye satsing med bærekraftig helårs anløp ønsker vi velkommen til Stavanger sier ordfører Christine Sagen Helgø.
I tillegg til den nye ekspedisjonscruise-satsingen starter Hurtigruten denne uken salget på 2021-sesongen av reiser i den originale kystruten mellom Bergen og Kirkenes. 
- Aldri har Hurtigruten vært mer tilstede på kysten, aldri har vi anløpt flere destinasjoner i Norge. Dette er en storsatsing fra Hurtigruten og vi skaper ny Hurtigruten-historie med disse ekspedisjonene, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

Skjermbilde 2019-08-27 12.12.56.png

Hit kommer skipene:



Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager)

Mai-September
MS Otto Sverdrup/MS Eirik Raude

Bergen
Ålesund
Brønnøysund
Stokmarknes
Risøyhamn
Tromsø
Honningsvåg
Havnnes
Svolvær
Reine
Træna
Trondheim
Hjørundfjorden
Bergen

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager)

Oktober – April
MS Otto Sverdrup / MS Eirik Raude

Bergen
Ålesund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Alta
Narvik
Sandnessjøen
Kristiansund
Molde
Fjærland
Bergen

Hamburg – Nordkapp – Hamburg (14 dager)

April - September
MS Maud

Hamburg
Cuxhaven
Bergen
Molde
Kristiansund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Finnsnes
Bodø
Trondheim
Hjørundfjorden
Ålesund
Stavanger
Hamburg

Dover – Nordkapp – Dover (14 dager)

Oktober - Mars
Ms Maud

Dover
Bergen
Molde
Kristiansund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Finnsnes
Ålesund
Stavanger
Calais
Dover