Nå starter Svalbardekspressen

Har ansatt 200 nye sjøfolk til ny Svalbard-rute

Lørdag 3. juni kaster MS Trollfjord loss fra Bergen på vei til Longyearbyen som Svalbardekspressen. Det er et fullbooket skip som tar opp igjen seilingene mellom fastlandet og Svalbard for første gang siden 1982 – med turister og gods om bord.

Hurtigruten markerer sitt 130 årsjubileum med de nye rutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen, og styrker satsingen på norsk reiseliv og norske sjøfolk med 198 nye arbeidsplasser om bord på nyrenoverte MS Trollfjord.

Spennende rute

- Vi gleder oss over å gå inn i sommersesongen med nesten 200 flere sjøansatte. De nye rutene gir gjestene våre en autentisk opplevelse av kysten, hvor lokal mat og drikke er en sentral del av opplevelse, samtidig som MS Trollfjord frakter gods mellom fastlandet og til Longyearbyen og Ny -Ålesund, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge

Reiselivssatsing som styrker norske sjøfolk

MS Trollfjord er, i likhet med samtlige Hurtigruten Norge-skip, registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR). Alle ansatte om bord er ansatt med norske lønns- og arbeidsforhold.

– Vi seiler i tøff konkurranse med internasjonale skip som har helt andre lønns- og arbeidsbetingelser. Vårt mål er ikke bare å skape en vellykket rute, men også skape ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Det gjør vi med å ha ansatte i Norge og samarbeide med en rekke lokale leverandører langs kysten, sier Felin.

Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge og kaptein Maryann Bendiksen på broa om bord på MS Trollfjord. Foto: Espen Mills / Hurtigruten Norge

Hurtigruten Norge ønsker å bidra til å styrke rekrutteringen til maritim næring, og er en av Norges største maritime lærebedrifter. Blant mannskapet på MS Trollfjord vil det være 24 lærlinger.

- Det er underskudd på sjøfolk i Norge i dag. Med å både vise at vi er villige til å satse i Norge, og ved å bidra til å lære opp neste generasjon norske sjøfolk, håper vi å bidra til at flere velger den maritime veien og se hvilket potensial som ligger i reiselivsnæringen, sier Felin.

Mange av de ansatte om bord på MS Trollfjord er også erfarne sjøfolk fra Hurtigrutens øvrige skip. De er så igjen blitt erstattet av nyansatte på sine forrige skip.

Lang historie

Svalbardekspressen er inspirert av den opprinnelige Svalbardekspressen, som hurtigruterederiene drev fra 1968 til 1982. Om vinteren vil MS Trollfjord gå i rute fra Bergen og Oslo til Honningsvåg som Nordkappekspressen.

- Med Svalbard- og Nordkappekspressen tar vi med oss den gode erfaringen vi har fra trafikken mellom Bergen og Kirkenes, som den unike gjesteopplevelsen og godstransporten, men gjør det med bedre tid i havnene vi seiler til, blant dem noen nye steder vi ikke tradisjonelt seiler til. Dette er ikke en konkurrent til oss selv, men en videreutvikling av et unikt produkt vi har tilbudt i 130 år, sier Felin. 

- Vi gleder oss til å ønske velkommen sommerens gjester og er utrolig stolt av å starte opp et nytt produkt med en utsolgt første seiling. Jeg vet det er mange ansatte der ute som gleder seg til å gi gjestene en uforglemmelig opplevelse langs den vakre norskekysten og på Svalbard, sier Felin. 
Prisene for reisen er pr mai 2023 disse:
Rundreise ca 27000
En vei ca 18000

Fakta om Svalbardekspressen:

  • Ruten vil gå mellom Bergen og Svalbard.

  • På veien vil skipet etter planen besøke Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Bjørnøya, Longyearbyen, Ny-Ålesund, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund og Urke i Hjørundfjorden.

  • Er en gjenopplivning av den historiske ruta Svalbardekspressen, som var i drift fra 1968 til 1982.

  • Skipet vil ta med gods.

  • Reisen varer i 15 dager (14 netter om bord)

  • Blir drevet fra mai til september (første avgang 3. juni 2023)

Fakta om MS Trollfjord:

  • Blir nå satt inn i de nye rutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen

  • MS Trollfjord er klargjort for tilkobling til landstrøm. Skipet fikk i 2023 installert toppmoderne rensesystemer for både grå-, svart- og ballastvann.

  • Oppusset: 2023

  • Byggeår: 2002

  • Skipsverft: Fosen Mekaniske Verksted

  • Passasjerer: 500

  • Bruttotonnasje: 16 140

  • Lengde: 135,75 m

  • Skipsbredde: 21,5 m

  • Fart: 18 knop

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.