Hva er det med denne Jugendfesten, egentlig?

De fant den hemmelige oppskriften på en perfekt festival

(ODD ROAR LANGE): Det hjelper ikke med bare en fantastisk artistliste, store scener - eller med mye øl, for den saks skyld. Det er heller ikke nok med fint vær eller og sentrumsnært festivalområde. Dette i seg selv er ikke nok til å skape en riktig god sommerfestival. En som er bedre enn de andre. Det er noe mer som skal til. 

Hva er det med dem?

Det har vært skrevet side opp og side ned om kompisene og slektningene på øya Giske ved Ålesund. Som startet med en naustfest og endte opp med et musikk- og festivalkonsern.

Faksimile fra Aftenposten

«Fetterne Ante Giskeødegård og Lars Berg Giskeødegård styrer et kulturkonsern som i år vil omsette for 100 millioner kroner. Denne helgen er det Jugendfest på Color Line stadion i Ålesund, en festival som alene står for over 20 millioner», skriver Aftenposten i denne artikkelen

Det er ikke så mye som ligner på hverandre når man sammenligner festivalen Trollrock på Beitostølen og Jugendfest i Ålesund. Den er ene er en liten festival i ei bygd som først og fremst er kjent for ski og vinteropplevelser. Den andre er blitt en festival som samler et musikkinteressert fylke til en musikkfest av de sjeldne - i august hvert år. For tiende gangen i 2017.

Men de har begge knekket en kode - som mange andre sliter med å finne.
Den store fellesnevneren er alle de hyggelige folka. De trivelige menneskene. For Jugendfestens vedkommende er det over 300 personer som stiller opp, betalt og ubetalt, for å dra festen i havn.

Trivsel og trygghet

Momentium, som står bak Jugendfest, har fått til det mange andre sliter med: De har tvers i gjennom hyggelige mennesker i alle ledd. Fra de som fikser parkering og trafikkavvikling, som selger pølser, pizza og thaimat. Og de som serverer den gode maten på VIP-området (laget av den lokale bedriften Klippfiskakademiet). 

På Jugenfest møter du vakter som smiler, folk fra Røde Kors som hjelper gråtende og litt redde, unge jenter med pustebesvær. De som har stått litt for trangt i første rad. 
Du møter trivelige medlemmer fra ulike idrettslag og foreninger som samler inn søppel (det blir veldig mye søppel) når snart 40 000 mennesker samles til festival. Og veldig mange andre.
Det er rett og slett en utrolig bra gjeng. Og det skyldes først og fremst at Momentiumfamilien selv består ab hyggelige folk - som har klart å la entusiasmen, pågangsmot, ærlighet, gode intenasjoner og energi smitte over på alle i det store festivalteamet. Og deretter videre til gjestene. Det er godt gjort.

Der VIP-ene møtes

Det skal godt gjøres å bli veldig rik på musikkfestivaler og -arrangement. Til det er artistkostnader, investeringer og utviklingskostnader alt for høye. Men det er mulig. Og Momentium får det heldigvis til.

Hotelldirektør Kristin Bjånes ved Quality Hotel Waterfront

Blant annet på grunn av gode støttespillere blant næringslivet i Ålesund spesielt, og Møre og Romsdal generelt.

- Vi bruker Jugendfest til å invitere mange av våre viktige samarbeidspartnere med på fest. Vi har hatt et tett samarbeide i mange år. Og når vi er stolte av et samarbeide så gjør det noe med hele organisasjonen hos oss, sier hotelldirektør Kristin Bjånes ved Quality Hotel Waterfront, som sammen med andre Qualityhotell i fylket inviterte sine gjester til middagm musikk og mingling på VIP-tribunen.
Det samme gjorde en rekke andre store firma i Ålesund. Banker, fiskeindustri, bilforhandlere, transportbransje, konfeksjon, for å nevne noen. Alle var der med sine gjester.
Jugendfest er blitt en viktig arena for næringslivet - og mange vil spille på lag med vinnerteamet fra Giske.

Derfor lykkes de

Lørdag kveld kunne festivalledelsen stå høyt oppe på tribunen og smile bredt over det de så nede på Colorline stadion. Et folkehav som gynget som en bølge i takt med musikken.
Og et publikum som oppførte seg som om de var med på TV2s Allsang på grensen.

Slikt gjør seg ikke selv. Det kan kun lykkes hvis du går foran med et skikkelig godt eksempel. De er ujålete, entusiastiske, oppriktige og suverene på service. De har sørget for å eie hele prosjektet selv. Og dermed kan de velge blant de beste. 
Det finnes sikkert de som er misunnelige og som prøver å stikke kjepper i hjula for Giskegjengen. Dem om dét. Jeg håper de har veldig tunge dager fremover.

For Jugendfest har 35 000 venner - bare i år. Så kommer alle de fra tidligere år.
Og når 2017-festivalen avsluttet med Kygo, fyrverkeri og release av noen av headlinerne for Jugendfest 2018 så er jeg helt sikker på at det er mange som tenkte:

Dette skal jeg være med på neste år, også. For dette var veldig, veldig morsomt. 

Da vet Jugendfesten at de har lykkes- igjen!