Derfor skal en kopp kaffe få flere turister til Norge

Danskene stakk av med «hyggen». Norge prøver noe helt annet

Kan en kopp kaffe og kaffepraten være noe å satse på?    Foto: Odd Roar Lange

Kan en kopp kaffe og kaffepraten være noe å satse på?    Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Ved hjelp av satsing på kultur skal reiselivet hente flere og riktige turister til Norge. Danskene prøver å erobre ordet hygge. Nå skal Norge slå et slag for kaffe og kaffepraten. 
Regjeringen bevilget tidligere i år tre millioner til en nasjonal konkurranse som skal løfte frem kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål. Innovasjon Norge fikk oppdraget med å gjennomføre konkurranse, som er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring. 
Av de 44 innsendte søknadene er det Kaffekoppen, Rendezvous Norway og Øya + Munch som er plukket ut for å bidra til å fortelle historien om Norge som kulturdestinasjon, forteller Innovasjon Norge i en pressemelding.

Powered by Culture

– Det er gledelig å se den store interessen for prosjektet. Vi er gode på å profilere Norge som naturdestinasjon, men må bli enda flinkere til å profilere Norge som kulturnasjon. Gjennom oppdraget Powered by Culture ønsker vi å mobilisere sektoren selv til å fortelle denne historien. Sammen skal vi gjøre Norge til et enda mer attraktivt reisemål, sier kulturminister Trine Skei Grande i en pressemelding fra Innovasjon Norge.
Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018, på oppdrag fra Kulturdepartementet.
Prosjektet skal bidra til å løfte frem kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål, og har en ramme på tre millioner kroner. Konseptene skal være klare i løpet av 2019.
– Vi vil takke alle de dyktige aktørene som deltok i konkurransen. De tre prosjektene som vant frem har tydelige konsepter, gjennomføringsevne og et stort potensial til å fortelle historier om Norge, sier leder for kreativ næring i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams.

De tre vinnerkonseptene er:

Kaffekoppen, Aniara

Med utgangspunkt i det norske folks unike forhold til kaffe, skal Aniara utvikle et konsept der kaffekoppen og kaffepraten blir et utgangspunkt for å bli bedre kjent med lokalbefolkningen.

Rendezvous Norway, DNX

DNX vil med Rendezvous Norway formidle opplevelsen av Norge gjennom dokumenterte stevnemøter mellom internasjonale kulturprofiler og norske kunstikon.

Øya + Munch, Anorak

Anorak skal i dette konseptet utforske paralleller og krysningspunkter mellom dagens musikkartister og Edvard Munch sitt liv og kunstnerskap.