Derfor skal en kopp kaffe få flere turister til Norge

Derfor skal en kopp kaffe få flere turister til Norge

Danskene stakk av med «hyggen». Norge prøver noe helt annet

  Kan en kopp kaffe og kaffepraten være noe å satse på?    Foto: Odd Roar Lange

Kan en kopp kaffe og kaffepraten være noe å satse på?    Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Ved hjelp av satsing på kultur skal reiselivet hente flere og riktige turister til Norge. Danskene prøver å erobre ordet hygge. Nå skal Norge slå et slag for kaffe og kaffepraten. 
Regjeringen bevilget tidligere i år tre millioner til en nasjonal konkurranse som skal løfte frem kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål. Innovasjon Norge fikk oppdraget med å gjennomføre konkurranse, som er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring. 
Av de 44 innsendte søknadene er det Kaffekoppen, Rendezvous Norway og Øya + Munch som er plukket ut for å bidra til å fortelle historien om Norge som kulturdestinasjon, forteller Innovasjon Norge i en pressemelding.

Powered by Culture

– Det er gledelig å se den store interessen for prosjektet. Vi er gode på å profilere Norge som naturdestinasjon, men må bli enda flinkere til å profilere Norge som kulturnasjon. Gjennom oppdraget Powered by Culture ønsker vi å mobilisere sektoren selv til å fortelle denne historien. Sammen skal vi gjøre Norge til et enda mer attraktivt reisemål, sier kulturminister Trine Skei Grande i en pressemelding fra Innovasjon Norge.
Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018, på oppdrag fra Kulturdepartementet.
Prosjektet skal bidra til å løfte frem kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål, og har en ramme på tre millioner kroner. Konseptene skal være klare i løpet av 2019.
– Vi vil takke alle de dyktige aktørene som deltok i konkurransen. De tre prosjektene som vant frem har tydelige konsepter, gjennomføringsevne og et stort potensial til å fortelle historier om Norge, sier leder for kreativ næring i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams.

De tre vinnerkonseptene er:

Kaffekoppen, Aniara

Med utgangspunkt i det norske folks unike forhold til kaffe, skal Aniara utvikle et konsept der kaffekoppen og kaffepraten blir et utgangspunkt for å bli bedre kjent med lokalbefolkningen.

Rendezvous Norway, DNX

DNX vil med Rendezvous Norway formidle opplevelsen av Norge gjennom dokumenterte stevnemøter mellom internasjonale kulturprofiler og norske kunstikon.

Øya + Munch, Anorak

Anorak skal i dette konseptet utforske paralleller og krysningspunkter mellom dagens musikkartister og Edvard Munch sitt liv og kunstnerskap.

Vunnet i lotto? Bli med på historisk cruise-verdensrekord

Vunnet i lotto? Bli med på historisk cruise-verdensrekord

Her banker flyvertinnen løs på bagasjehyllen

Her banker flyvertinnen løs på bagasjehyllen