Her vil «sydamene» redde turklærne dine - helt gratis

Klart du kan reparere i stedet for å kjøpe nytt

Esmod-studentene Marie Standersen (t.v.) og Hedda Marie Bay (t.h.) skal delta på hele Tour de Sy. Her er de sammen med Bergans-ambassadør Ingrid Bergtun som også skal bidra noe på turneen.

Esmod-studentene Marie Standersen (t.v.) og Hedda Marie Bay (t.h.) skal delta på hele Tour de Sy. Her er de sammen med Bergans-ambassadør Ingrid Bergtun som også skal bidra noe på turneen.

(ODD ROAR LANGE): Turklær skal brukes og slites. Men det er ikke sikkert at de er utslitt selv om noe går i stykker. Visste du at du kunne få hjelp til å reparere turklær- og turutstyr helt gratis?
29. juli går startskuddet for prosjekt Tour de Sy, en tre uker lang reparasjonsturné som fritidsutstyrsprodusenten Bergans arrangerer i samarbeid med den internasjonale motefagskolen Esmod.
Målet er å vise folk hvor enkelt og smart reparasjon av ødelagte turklær og -utstyr kan være.

Lite hull velter stort lass

Hvem har vel ikke opplevd at et klesplagg med et lite hull, en ødelagt glidelås eller revnet lomme bare blir liggende bakerst i skapet? Vi skulle så gjerne reparert klærne våre, men har ikke tid, penger eller vet ikke hvor vi kan få hjelp. I sommer reiser Bergans og Esmod på tur med sybilen sin for å gjøre noe med dette.

– Med Tour de Sy vil vi gi folk en god grunn til å finne frem de ødelagte skattene. Vi reparerer gratis alle merker på denne turen og gir med det produktene nytt liv. Bergans-produkter vi ikke får reparert kan sendes inn til oss. Vinn-vinn for folk og naturen, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad til Thetravelinspector.
- Vi opplever at folk gjerne vil reparere ødelagt utstyr, men de vet ikke hvor de kan få gjort det, eller hva det vil koste. Mange tror det koster mer enn å kjøpe nytt, og da lar de det være. Vi ønsker å gjøre noe med dette, sier Ofstad videre.

Hit kommer Tour de SySe reiseruten her

Produksjon av produkter er svært ressurskrevende med tanke på råvarer, vann, kjemikalier og energi. Derfor mener Bergans at et av de mest effektive klimatiltakene en forbruker selv kan gjøre, er å sørge for at produktet er i bruk og lever lengst mulig. I dette perspektivet er rimelige og tilgjengelige reparasjonstjenester avgjørende.

tour-de-sy-hero.jpg

- I Bergans har vi et sterkt ønske om å gjøre det enkelt og attraktivt for forbrukerne å ta bærekraftige valg i hverdagen. Vi tror at enda flere ville reparert ødelagt utstyr dersom slike tjenester var rimeligere og mer tilgjengelige, sier Ofstad.

– Med Tour de Sy gjør vi ord til handling. Vi tar bokstavelig talt tjenesten ut til folket samtidig som vi lærer masse om nordmenns vaner og tanker om sirkulære tjenester. Vi har hatt tilbudet ved flere av våre butikker, men nå skal vi altså ut til folk.

Med seg på Tour de Sy-laget har Bergans studenter fra motefagskolen Esmod. Samarbeidet mellom Bergans og Esmod startet i 2018, da de lagde et moteshow på Black Friday med brukte Bergans-produkter som var redesignet om til spektakulære moteplagg.

Tour de Sy starter i Oslo den 29. juli. Derfra går ferden østover, litt nordover og sørover. 12.-14. august er Tour de Sy tilstede på Arendalsuka. Se hele reiseruten her.
Touren avsluttes den 17. august, med et realt «After-sy», hvor refleksjoner fra reparasjons-Norge skal deles.