Kunden ville klage på hotellmaten - fikk sjokksvar

Oppskriften på hvordan det ikke skal gjøres

Restauranten mener at posesaus er bra nok for utlendinger. Foto: Odd Roar Lange

Restauranten mener at posesaus er bra nok for utlendinger. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Den erfarne restaurant- og hotellgjesten hadde med seg et følge kunder til hotellrestauranten i Gudbrandsdalen tidligere i sommer.
Men verken maten eller serveringen stod i stil med forventingene. Og gjesten sendt derfor en tilbakemelding til restaurantsjefen.
Da denne ikke ble besvart etter flere purringer ble klagen sendt videre til toppledelsen.
«Ved ankomst sto desserten allerede på bordet. Desserten bestod av en liten skje med hermetiske frukt, med en ørliten dæsj med krem.
Middagen var en tallerken med posebearnaisesause, i hvilken det fløt rund noen poteter noen svineskiver, poteter og opphakket isbergsalat.
Videre var servering av drikke veldig treg. Flere fikk sin drikke først da maten var spist.
Makan til mindre kjærlighet til mat har jeg ikke opplevd.», skriver kunden.

Og svaret fra topplederen var neppe av det forventede slaget:

«Når det gjelder den spesielle lunsjen som dere hadde, kan jeg ikke si annet enn siden jeg selv ikke var der og så selv, må jeg høre hva de ansatte sier.
De sier dette er en meny som de benytter hele sommeren, men hovedsakelig til grupper med asiater. Dessverre var de ikke klar over at du hadde med deg nordmenn, da ville nok meny og servering vært noe annerledes».

Sjokkerende

Som om det er bra nok å servere posebasert saus og middelmådig produkt til utenlandske gjester, mens nordmenn skal få det bedre. Mange norske restauranter har en travel sommersesong, men har samtidig sjansen til å vise at de duger slik at lokalbefolkningen og tilreisende får lyst til å besøke dem også resten av året. Da nytter det ikke med slik amatørmessig servering - og definitivt ikke med slike svar når alt går galt.

(Navnet på restauranten er fjernet etter ønske fra gjesten. Men Thetravelinspector.no har sett korrespondansen mellom partene)

PS: Både toppledelsen og restaurantsjefen har i ettertid lovet bot og bedring.
Jeg skal teste stedet i sommer. Og kommer tilbake med resultatet.