Slik får du pengene dine raskest tilbake under SAS-streiken

Du kan ta noen enkle grep i dag

IMG_4903.jpeg

(ODD ROAR LANGE): Streiken i SAS fortsetter, og mange tusen reisende har krav på å få pengene for ubrukte billetter tilbake. Mange av dem har også krav på å få refundert ekstrautgifter de har hatt.
Dette kan være overnatting på hotell, transport til og fra flyplassen og mat og drikke under forsinkelsen.
SAS har også sendt ut sms til mange av sine kunder og beklaget at de ikke kan hjelpe dem med ombookinger. De får istedet et tilbud om å selv å prøve å komme seg til reisemålet, og SAS lover dem å dekke inntil 300 euro i ekstrakostnader. Man kan da bestille ny flybillett hos annet selskap, innenfor den samme priskategorien som den opprinnelige.
Du har krav på pengene tilbake innen sju virkedager.
Viste du at åtte av ti flypassasjerer ikke kjenner sine rettigheter?

Og slik får du raskest pengene dine tilbake

Gå inn på denne nettsiden hos SAS. Du har rett på full refusjon for din billett hvis avgangen er kansellert, eller er forsinket mer en tre timer og du ikke reiste.
Dersom det er foretatt en fellesbestilling på flere personer så kan du kansellere og kreve penger tilbake for alle innen samme bestilling.
Her legger du inn kravet om dekte ekstrakostnader du har hatt.
Dersom du har kjøp billett via et reisebyrå eller en søkemotor på nettet så må du rette kravet ditt til der du har kjøp billetten.

Ikke la deg forlede til å tro at du kan få en såkalt EU-kompenasjon i forbindelse med streiken. Både flyhjelpselskapene og forbrukermyndigheter har antydet noe annet. Men da må du i så fall ta risikoen ved å rette et krav gjennom rettsapparatet.

Hvilke fly er forsinket eller kansellert?

Det finner du ut av via denne nettsiden. Husk at den oppdateres flere ganger per dag.
Og disse flyavgangene er ikke påvirket av streiken.