Enklere å reise med Norwegian og Widerøe

Dette betyr det for deg

Norwegian og Widerøe inngår nytt samarbeid. Et tilsvarende finnes allerede mellom Widerøe og SAS. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Å reise når man må bruke flere ulike flyselskap har ikke alltid vært like enkelt. Ofte må man sjekke inn bagasjen flere ganger, og det ene selskapet har ikke noe ansvar for deg dersom det andre er forsinket.

Men nå har Norwegian og Widerøe inngått en intensjonsavtale som innebærer at de to norske flyselskapene vil samarbeide mye tettere på en rekke områder fremover.  

Det innebærer blant annet billettsamarbeid på hele rutenettet og at passasjerene kan få mulighet til å reise sømløst med begge selskapene.

 Bedre tilbud

Bakgrunnen for avtalen er et ønske om å gi et enda bedre tilbud til passasjerene i Norge, skape synergier og en mer effektiv drift. Norge er et svært viktig marked for begge selskaper. Widerøe flyr i hele det norske regionalnettet og Norwegian er en stor aktør på stamrutenettet. En svært stor andel av norske passasjerer er avhengig av både Norwegian og Widerøe for å komme fram til reisemålet sitt.

Historisk avtale 

-Jeg er svært tilfreds med denne avtalen vi i dag har inngått med Widerøe. Vårt mål er at samarbeidet skal bli til beste for begge selskapers passasjerer, men også våre ansatte. På mange måter er den avtalen historisk, at to norske flyselskaper nå finner sammen. Selv om mye av innholdet ennå er i støpeskjeen har vi hatt en god dialog i flere måneder allerede og diskutert mange ulike områder hvor vi har en felles interesse i å samarbeide, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian. 

 Etterspurt tilbud

- Dette er en gledens dag for Widerøe og for alle våre passasjerer som er helt avhengig av å fly for å bo og leve i Norge. Med denne avtalen vil våre felles kunder kunne reise i kombinasjon med Norwegian og Widerøe, i både inn og utland. Kombinasjonen av Widerøe’s nettverk langs kysten og i Nord-Norge og Norwegians store tilbud i hele Europa vil skape mange nye reisemuligheter for våre felles kunder.

Dette er et tilbud som har vært etterspurt av våre passasjerer i mange år og derfor spesielt hyggelig å kunne dele akkurat nå. Det gjenstår fremdeles et stykke arbeid før vi er helt i mål, men vi jobber godt sammen og har et felles mål om at dette skal gjennomføres så raskt som mulig, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.