Det norske cruiserederiet kommer til disse stedene i Norge

SeaDream Yacht Club dobler antall Norge-seilinger

De små cruiseskipene til SeaDream Yacht Club er vanlivis å se i varmere farvann. Men under pandemien prøvde de seg på seilinger langs Norskekysten . Nå gjør de det igjen.
- Det finnes ikke noen bedre måte å oppleve Norge enn på små skip, der du selv bestemmer tempoet og hva dagene skal inneholde. Det er så langt unna masseturisme det er mulig å komme, både for gjestene om bord og stedene vi besøker, sier eier og administrerende direktør Atle Brynestad i SeaDream Yacht Club.

God etterspørsel

Da SeaDream lanserte en håndfull seilinger til Norge i 2025, ble lugarene revet bort. Over to år før første avgang fra Oslo var seilingene utsolgt. 
Nå mer enn dobler det norske cruiserederiet antallet seilinger. I 2026 skal SeaDream med sine 40 år gamle skip seile både fra Oslo, Bergen og Tromsø gjennom hele sommeren, fra mai til slutten av august.
- Vi ser en klar trend der reisende ønsker unike, mer personlige opplevelser. Det ser vi også med Norge-seilingene våre. Etterspørselen har vært helt fantastisk på tvers av alle markeder, sier Brynestad. 

Hit skal de seile

Seadream har også tidligere seilt på Norskekysten. Blant annet var under pandemien. Dét gikk sånn passe.
MS «Seadream 1» var på eksklusive Norgescruise, men var ikke like velkommen alle steder. Snarere tvert i mot. Uten at dét hindret det norskeide rederiet i å bruke et «juridisk smutthull» for å la passasjerene gå i land allikevel.
Noe som irriterte både myndigheter, næringsliv og fastboende i blant annet sunnmørskommunen Ørsta kraftig.

Smutthullet

Lokalsamfunnet hadde liten eller ingen covid-19-smitte og ønsket ikke å øke risikoen for at smitte skulle via besøk fra skip som MS «Seadream 1». Derfor sa de nei da rederiet ønsket å leie kaiplass.
Da tok Seadream saken i egne hender og benyttet seg av et juridisk smutthull som ikke er beregnet på steder som har kaiplass og havner: De kjørte i gang med såkalte strandhogg.
MS «Seadream 1» droppet nemlig anker utenfor havna, og lot deretter passasjerer og mannskap gå i land i fjæresteinene via skipets egne lettbåter. Dermed unngikk de bruken av kaianlegget, uten at besøket var mer ønsket av den grunn.

Hit kommer de

Det går forhåpentligvis bedre neste gang. De nye seilingene for 2026 varierer mellom 7 og 11 dager. Rosendal, Vik, Olden, Ålesund, Rørvik, Måløy, Kalvåg, Reine og Svolvær er blant stedene som får jevnlig besøk av de SeaDream og gjester fra hele verden de neste årene. 
Skipene

Flere av stedene blir SeaDream liggende ved kai til midnatt eller over natten, slik at de rundt 100 gjestene slipper å haste tilbake på skipene. 

- Vi er ekstra stolte av å ta med oss gjester fra hele verden her hjem til Norge. Vi håper også på god respons fra norske gjester. Dette er en helt ny og helt unik måte å oppleve sitt eget land på, sier Brynestad – som selv har vært med på å planlegge seilingene både for 2025 og 2026. 

Vant kåring

Både i 2025 og 2026 er det eksklusive SeaDream II som skal seile langs norskekysten. Skipet, som nylig ble oppgradert for nesten 150 millioner kroner, ble så sent som i oktober kåret til verdens beste cruiseskip i World Cruise Awards
Om bord kan rett over 100 gjester nyte prisbelønt service fra omtrent like mange besetningsmedlemmer, 5-stjerners matopplevelser, velvære og fokus på detaljer i elegante, avslappede omgivelser.   

Om SeaDream Yacht Club

SeaDream Yacht Club ble startet av Atle Brynestad i 2001, og er et av svært få familieeide og familiedrevne cruiserederier.
Med hovedkontor på Slependen i Asker, i tillegg til Miami i Florida, er SeaDream det eneste cruiserederiet som fortsatt eies og drives fra Norge.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.