Det populære Oslohotellet slaktes i ny test

Hvordan kan slike feil egentlig skje?

Bilde fra hotellets hjemmeside.

Bilde fra hotellets hjemmeside.

(ODD ROAR LANGE): På hotellets hjemmeside ser alt strøkent og fint ut. Men da Dagens Næringsliv testet Clarion Collection Hotel Bastion midt i Oslo sentrum, gikk alarmen - hos testeren.
«Det er komplett uforståelig at Petter A. Stordalens Clarion Collection Hotel Bastion i Oslo våger å leie ut hotellrom med så elendig renhold», skriver DN.no (krever innlogging).
I reportasjen kan vi lese videre:
«Et kjapt sveip med hånden oppe på speilet, dørkarmen og det vaklevorne klesskapet avslører raskt mye støv. Og bak toalettet er det enda verre. På toalettet ligger et sort hår så iøynefallende at renholderen umulig kan ha unngått å se det. Og bak selve toalettet er det enda mer skitt, støv og hår og vasken har tydelige gule merker etter tidligere gjesters sigaretter.»

Dette er ille

«Men det blir verre, mye verre, når dobbeltsengen flyttes ut fra veggen. For langs veggen bak sengen er det et tykt lag med støv og hår fra tidligere gjester – og en godt brukt snus. Det er så ille at denne testeren er på nippet til å be om et nytt rom til tross for at DNs policy er å teste det tildelte rommet nærmest uansett hvor ille det er.
Og minst like foruroligende som det elendige renholdet, er det faktum at hotellet i stedet for å få installert strømuttak i nattbordhøyde til mobillading har koblet til strømpadder. Dette kan umulig være hva elektrisitetsforskriftene foreskriver», fortsetter testeren.

Hotellet får 12 av 30 poeng.

At et kjent kjedehotell midt i Oslo sentrum havner i en slik situasjon er nesten utrolig. For her handler det ikke bare om renholdssvikt, men om ledelses-svikt og elendige rutiner.

I en oppfølgingsartikkel i DN etter testen sier hotellet dette: Hotelldirektør Tone Hansen ved Clarion Collection Hotel Bastion er lei seg og litt ekstra skuffet for at det var renholdet som de kom dårlig ut på i hotelltesten. Nå går de over rutinene.
– Renholdet er jo alle opptatt av, både vi og gjestene våre, så det er jo leit. Og det vi har sett her er jo ting vi kan gjøre noe med, sier direktøren.

Hvilken avtale er det?

– Her er det en skjøteledning på det rommet som ikke burde vært der der. Vi har serviceavtaler med fagpersoner som sjekker våre rom, og dersom det oppstår avvik på de kontrollene blir de rettet opp umiddelbart, avslutter direktøren

Alt tyder på at det blir travle dager på hotellet. Ikke på grunn av gjester. Men på grunn av en rekke dårlige rutiner som må rettes opp i omgående.