Ingen aprilspøk - nå starter de salget av Norge

Rekordstor interesse for toppen av Norge

Fisket på fjorden utenfor Ålesund er en populær turistaktivitet. Foto: Odd Roar Lange

Fisket på fjorden utenfor Ålesund er en populær turistaktivitet. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): I dag går startskuddet for Norwegian Travel Workshop (NTW) i Ålesund, hvor rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden møtes.
-Norge er populært, og vi ser stor vekst i interesse for skreddersydde turer spekket med aktiviteter, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge, i en pressemelding.

Rekord for Norge

Årets rekorddeltagelse på NTW vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 360 norske aktører skal møte over 370 turoperatører fra 32 ulike land gjennom over 9400 forhåndsbookede avtaler.
NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Sunnmøre-regionen er arrangør for det 47. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner Ålesund og Sunnmøre som «The Adventure Capital of the Fjords», og destinasjonens evne til å kombinere byliv, natur, aktiviteter og lokale tradisjoner.

-NTW gir oss en unik mulighet til å vise frem de fantastiske opplevelsene og attraksjonene denne regionen har å tilby til «verdens beste norgesselgere». Vi ser fortsatt effekten etter da NTW ble arrangert i Ålesund i 2004. Nå som vi har lagt på to ekstra dager til opplevelser og utflukter håper vi på minst like stor effekt som i 2004, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

IMG_1371.jpeg

Hele Norge - hele året

Innovasjon Norge trekker frem at regionen satser på helårsturisme.
-Regionen viser på imponerende måte hvordan de går fra å være en sommerdestinasjon til en helårsdestinasjon, sier Holm, og viser til fokus på vinterturisme både med og uten ski, rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.
NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden. Årets arrangement blir godkjent som et Miljøfyrtårn.
-Reiselivet er veldig klar over bærekraftsutfordringen vi står overfor både som næring, og generelt. Det er viktig for oss å vise at det er mulig å gjennomføre så store arrangementer med miljøet som topprioritet, sier Holm.

Bærekraftig ferie

Hun sier videre at både selgere og kjøpere stadig blir mer opptatt av miljø.
-I fjor inkluderte vi for første gang bærekraft som eget punkt i registreringen. På ett år ser vi en markant oppgang i bedrifter som er miljøsertifiserte, og/eller interesserte i grønne aktiviteter. Det er en spennende og viktig utvikling.
I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele Sunnmørsregionen gjennom ikoner som jugendstilbyen Ålesund og Hjørundfjorden, og nyere aktiviteter som yoga og sauna i Valldal, og bacalaosmaking. I tillegg arrangeres visningsturer i hele Norge før og etter NTW.

Lofoten er en av de absolutte reisefavorittene til mange. Foto: Odd Roar Lange

Lofoten er en av de absolutte reisefavorittene til mange. Foto: Odd Roar Lange

Fakta om NTW:
· Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med et lokalt destinasjonsselskapet.
· Årets NTW foregår 1.-5. april 2019
· Ålesund og Sunnmøre har arrangert NTW to ganger tidligere - 2004 og 1991
· NTW er en lukket workshop basert på over 9400 forhåndsbookede avtaler mellom 375 utenlandske turoperatører fra 32 nasjoner og 360 norske selgere (2019).
· Arrangementet i 2019 er nummer 47 i rekken.

Les mer på visitnorway.no

Les mer om Ålesund