Hvorfor du må unngå turistperlene om du vil ha god mat i Norge

Jo flere turister på besøk, jo dårligere er maten som serveres. Velkommen til Norge.

Ingenting å klage på når det gjelder utsikten ved Fjellheisen i Tromsø. Det er det dessverre når det gjelder maten.                                                                              Foto: Odd Roar Lange

(Av Odd Roar Lange) Norske turistperler brukes både som lokkemat og fristelser for å hente turister. Synd at det de leverer av mat ikke er i nærheten av den utsikten de kan tilby. Jeg har spist meg Norge rundt de siste årene. Og besøkt det ene flotte stedet etter det andre. En fellesnevner for mange av dem: Maten er dyr og dårlig. Plastinnpakket lefse og dårlig traktekaffe på menyen. Jeg kan servere bedre til mine gjester hjemme. Og, jeg er en dårlig kokk!
Det er mer regelen enn unntaket at du får god mat ved populære norske turistreisemål.

Hva skjedde med Bergen?

Bergens Tidende har besøkt restauranten på Fløien. Og konkluderer:

Man kan tenke at Fløien Folkerestaurant har et ekstra ansvar knyttet til norsk matkultur, som en del av Bergens største turistattraksjon. For i 2015 kom 1,5 millioner besøkende opp med Fløibanen. Samtidig ble Bergen innlemmet i det helligste av det mathellige, som en av Unescos 18 kreative byer innenfor gastronomi.

Representanter for eiersiden for Fløien Folkerestaurant var faktisk delaktig i Unesco-søknaden. Da kunne man kanskje tro at restauranten ville gå i bresjen for denne nye æraen for vestnorsk matkultur. Dessverre er det ikke noe som vitner om det i dag. For restauranten som burde vise Bergen fra sin beste side, fremstår i stedet som et offer for omsorgssvikt.

Pølsebod med utsikt

Det er utsikten de kommer for. Og opplevelsen. Kanskje for maten - en gang i fremtiden.
Foto: Odd Roar Lange

Jeg har spist på utsiktsstedene Vardestua i Molde , Fjellstua i Ålesund, Fjellstua i Tromsø, Verdens Ende Spiseriet, Trollstigen Kafé i Rauma, Restaurant Kompasset på Nordkapp - for å nevne noen få av de mange. 
Felles for dem er at dette ikke holder i det hele tatt. Det er sikkert mange unnskyldninger for det, men ingen er gode. 

Hodepine

Og dette burde bekymre reiselivssjefene i de ulike regionene og i Innovasjon Norge ved inngangen til en ny sommerseong. Fordi det de bruker mye penger på å markedsføre til verdens turister i virkeligheten er en dårlig pølsebod med fin utsikt. Og slikt blir fort avslørt.
- Turistene handler ikke her, de bare kjøper postkort og en is, klager innehaverne.
- Ja, som om det er noe rart? svarer jeg.
De som har tatt på seg oppdraget med å drive disse stedene må enten skjerpe seg, eller snarest be om hjelp. For det som leveres fra kjøkkenet og disken i dag er ikke bra nok.
Samme hvor gjestene kommer fra i verden så er de vant til bedre enn dette. Norges stoltheter er til å bli flau over. Det er ikke det som er meningen.

Ut på tur

Og bare så dere vet det: Jeg skal snart ut på Norgesturne i forbindelse med min neste reisebok fra Norge (kommer ut våren 2017). Og jeg skal besøke dere igjen. Hvis dere leverer så skal jeg skrive om dere. Men, det skal jeg også gjøre om dere ikke tar dere sammen.

Vet du om et sted jeg bør besøke? Send meg gjerne en mail på orl@thetravelinspctor.no - eller skriv om det i kommentarfeltet.

Fikk du med deg disse: