Nå blir dette Norges nye fjellby

Y24A5504.jpg

Når danskene kaller oss fjell-aper er det bare å juble.

Trude Nistad med den nye panorama-logoen. Jeg tror fokus på Romsdalsalpene kan være akkurat det reiselivs-Molde - og -Romsdal trenger. Foto: Odd Roar Lange

Molde har forsøkt mye. Å være rosenes by og å være jazzby. Men byen er ingen av delene. Hvis byen i det hele tatt er kjent for noe, så er det fotball. Fordi fotballklubben Molde Fotballklubb eksponeres i riksmedier hver uke.

Rosene har de fleste helt glemt, og Moldejazz får en viss oppmerksomhet utenfor byens grenser én uke i året.

Denne uken har klesdesigner Trude Nistad  i firmaet Made by Mom kommet med noe jeg tror er  et columbi-egg. Hun har registrert og lansert merkevaren Panorama. Med ca 80 av moldepanoramaets i alt 222 fjelltopper, navngitt og høydeangitt. Moldepanoramaet skal bli turistmote.

Panorama

Det er så enkelt og genialt at det nesten er pinlig at ikke andre har kommet på det før nå. Jeg tror bruken av panoramaet på denne måten  er en særdeles god idè. Det handler om å markedsføre Molde som nettopp det den er: en panoramaby - og fjellby.

Molde har ikke troll, sjøormer, vetter, sagn eller eventyr som kan friste turister til byen.

Utsikt til turister

Men de har en unik utsikt - som er gratis - helt til nå. Nå kan du snart kjøpe panoramaet på ullundertøy, vesker, mobildeksel, drikkeflaske, pc-bager, tapet og mye, mye annet. Et lite utsnitt av fjellpanoramaet skal brukes kommersielt. Så smart - så uendelig på tide.

Jeg tror panoramaet kommer til å bli en gedigen suksess. Dette er bare en forsiktig start. Og dersom andre - istedet for å ergre seg over at de ikke kom på ideen - heller samler seg om at Molde er Norges fjellby. Da er det bare å glede seg. Til mye arbeid, mange gode ideer og til nye gjester til Molde.

Og unike fjell i nærheten som kan brukes til guidede turer. For fjellene er ikke stort verd for turismen dersom man ikke kan tjene penger på dem.

Det er mange innen norsk reiseliv som inviterer meg på besøk til seg - fordi de vil fortelle meg hva de har å by på. Fellesnevneren er at det er "unikt" - sier de selv. Det er selvsagt litt sant, men aller mest feil. Det er ikke unikt nok.

Det må være noe annet som skal til for at en skiller seg ut. Aller helst menneskene og historiene.

Nå kan fjellene - med sine historier bli noe å fortelle, noe å besøke, noe å oppleve. Og fremfor alt: tjene penger på.

Molde kan bli fjellapenes (fjeld-abernes) hovedstad!