Reiselivsbransjen sutrer - det er ikke noe nytt

Y24A9632.jpg

Reiselivsbransjen er sutrete, mener økonomiprofessor. Nei, det er den ikke. I alle fall ikke nå lengre, svarer reiselivsdirektør.

Torger Reve (tv) satteInnovasjon Norges reiselivdirektør Per Arne Tuftin (nederst midt i bildet) og de andre reiselivsaktørene på plass. Foto: Odd Roar Lange

Det var under Fjord Norge AS sitt markedsmøte denne uka at professor Torger Reve ved BI Handelshøgskolen ristet hardt i reiselivsfolkene som fylte salen på Quality Hotel Alexandra i Molde. Etter flere innlegg der bransjen hadde fått selvskryt og ros var det tid for selvransakelse av det tøffe slaget.

- I reiselivsnæringen er det for mye offentlige midler. Det er politikernes drøm og bankenes mareritt!

Ikke verd å satse på.

Er reiselivet en næring verdt å satse på? 
var spørsmålet  Torger Reve fikk. Og svaret var i utgangspunktet kort og greit: nei. - I alle fall hvis en skal tenke verdiskaping. Selv helsenæringen har bedre avkastning enn dere, sa Reve i sitt innlegg. Og det var en og annen som fikk seminarkaffen i vrangstrupen da han fortsatte.

- Reiselivsbransjen fremstår som  sutrete.

På jakt etter gode ideer. Torger Reves foredrag vakte oppmerksomhet. Foto: Odd Roar Lange

Jeg er langt på vei enig med Reve. Selv om bildet naturligvis er nyansert. Og det finnes tallrike eksempler på dem som er  energiske og kreative - og som skaper verdier uten å sutre. Men som reiselivsjournalist kommer jeg ofte i kontakt med den sutrende delen av bransjen. De som vil at media skal ordne opp for dem. Eller i det minste staten, fylkeskommunen og kommunen.

Turistene toger forbi hotellene i Svolvær.  Foto: Odd Roar Lange

 

Klagene.

Og det er mange som mener at:

Sommeren er for kort.

Norge er for dyrt.

Det er umulig å få tak i gode ansatte.

Vi får for liten økonomisk støtte.

Det er for få (av de andre) som vil samarbeide.

Cruiseturistene legger ikke igjen penger.

Bobilturistene legger ikke igjen penger.

Nasjonale Turistveger er kun et rådyrt prosjekt og ingen tjener penger.

Oppsummert: Det er få eller ingen grenser for hva det kan klages på.

Betaler gjestene nok for å reise i Norge. Foto: Odd Roar Lange

Når krybba er tom bites hestene. Og reiselivskassa i Norge er slunken. Det betyr at samarbeidsklimaet hardner til. Det er derfor viktig at økonomisk støtte til gode samarbeidsprosjekter synliggjøres enda bedre enn i dag.

Ingen milliard 

På samme markedsmøte kunne Paal Fure, adm. direktør, Dentsu Aegis Network Norge, avsløre at det som ofte omtales som reiselivsmilliarden fra staten ikke er en milliard, men i beste fall 400 millioner kroner.

Staten har gitt reiselivsnæringen klar beskjed: dere må slå dere sammen når det gjelder destinasjonskontor. Ellers stenger vi pengestrømmen ytterligere. Og alle som skal påregne offentlig støtte til sine prosjekter må være medlem/medeier i et destinasjonsselskap.

Dersom støttede prosjekt får mer omtale så vil det være av det gode.

Cruisedebattene preges av mye synsing og sutring. Foto: Odd Roar Lange

Morsomt, men dyrt

En som ikke mener reiselivbransjen er sutrete er direktør for NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold. På festmiddagen til markedsmøtet tok hun mikrofonen og slå tilbake mot Reve. Og gjorde det klart at bransjen hadde vært sutrete før hun tiltrådte for et år siden. Men at den ukulturen nå var avskaffet.

Det hadde vært bra om det hadde vært riktig. Men da er det det i alle fall en del reiselivsaktører som har gått under radaren til Krohn Devold. For sutringene er ikke over.

Og det er kanskje ikke så overraskende. For dersom man setter aktørene i store båser så har man noen veldig få pengemaskiner. Og utrolig mange ensomme ryttere som jobber på spreng, men sliter med verdiskapingen.

-Hvorfor holder de da på med reiseliv? Som Reve sa det:

-Antagelig fordi de synes det er en morsom bransje