Nye fly-gebyr får oss ikke til å gå i lufta

Når lavprisflyselskapene klager over gebyr, er det som å få høre fra en frosk at du er stygg.

Det kommer fortsatt til å være trangt om plassen ved mange norske flyplasser.    Foto: Odd Roar Lange

Regjeringen har lagt ferdig neste års budsjettkabal. I denne ligger et kort som forteller at det fra 1. april neste år skal innføres en ny "flyskatt" på 80 kroner per flyreise for hver reisende.

Dette har fått flyselskap som SAS, Widerøe, Norwegian, Ryanair og Wissair til å se rødt. De truer nå med å legge ned både flyruter og - i neste omgang - hele flyplasser. Verst er trykket fra lavprisselskapene.

Jeg tror ikke noe på dem. I så fall skyver de bare denne avgiften foran seg som en beleilig unnskyldning til å gjennomføre upopulære endringer. Og Widerøe kommer trolig til å bruke anledningen til å øke prisen på de av utkant-rutene som er på anbud fra staten. Her kan altså staten selv komme til å måtte dekke de økte utgiftene.

 Mest sannsynlig går det ut over de ansatte i flere av lavprisselskapene - ikke de reisende. Fordi arbeidsforholdene i lavprisselskapene allerede i dag er blitt så ille at det i seg selv burde få oss til å velge andre selskap når det er mulig. Og de kommer definitivt ikke til å bli lettere i framtida. De fleste nordmenn gir blaffen, for de er mest opptatt av å betale så lite som mulig.

Legger ned flyplassen

Flyplass-sjef Pål Tandberg på Moss Lufthavn Rygge truer med at hele flyplassen hans blir nedlagt og at dermed forsvinner rundt 1000 arbeidsplasser flyr avgårde. Han får støtte flyselskapverstingen Ryanair som mener at den norske prisøkningen er "dum"!

Jeg håper ingen ører er åpne for den slags trusler eller kommentarer. 

Dersom du flyr med Norwegian så er du godt vant med ulike gebyrer.                       Foto: Odd Roar Lange

Når regjeringen nå varsler økte avgifter snakker de egentlig bare flyselskapenes egnet språk. Spesielt lavprisselskapenes dialekt. 

 I februar i fjor økte Norwegian sine egne gebyr for setereservasjon og innsjekket bagasje. Samtidig innførte de en rabatt dersom man valgte begge løsningene. Norwegian kalte det "prisjustering". Jeg kaller det prisøkning. Fordi jeg ofte reiser uten innsjekket bagasje, men ønsker å unngå å havne på midtsetet. Nødutgangseter er favoritten.

Min erfaring med lavprisselskapene er at de er temmelig restriktive med vektgrensene. Og kommer over over grensen så må du betale.  Det må man også med andre selskaper, men min erfaring er at fleksibiliten er mye større. 

Vi endrer oss ikke

Nordmenn kommer ikke til å fly mindre når den nye avgiften blir innført. Nordmenn er vant til at avgifter endres og øker av flyselskapene selv.

Avgifter for å betale billetten, ha med bagasje, velge sete mm er for lengst blitt en vane for mange av oss. Og selv om jeg helst velger andre flyselskap enn lavprisselskapene (når det er mulig) så har jeg for lengst gitt opp å bli irritert over nye gebyr. 

Strengt tatt er det altfor billig å fly i fra Norge. Det er jo ingen logikk i at flyreiser skal koste 199 kroner. Det gjør de vel heller ikke, siden gebyrene tårner seg opp ved siden av...

Men, dersom vi virkelig mener noe med miljøvern og bærekraftig turisme - og det må vi snart gjøre - så er færre fly i lufta et godt valg. Og så får vi heller fylle de som er der fra før, ikke sende avgårde enda flere 

80 kroner i økning for flybilletten kommer ikke til å gi noen endring i vårt reisemønster.

Det skal nemlig mer krutt til for å få oss til å fly i lufta.