Les SAS-pilotens innstendige bønn etter flybrannen i Moskva

Ikke ta en eneste flyreise før du har lest dette

Les Rolf Lilands utmerkede forklaring om hva du bør gjøre ved flyhavari.

Les Rolf Lilands utmerkede forklaring om hva du bør gjøre ved flyhavari.

De fleste har nok fått med seg flyulykken i Moskva søndag. Her er et par personlige tips fra en som har ansvaret for sin besetning og sine gjester, og som — om alt går etter planen — også blir den siste som går fra borde, skriver piloten Rolf Liland i Norges Flygerforbund på sin internettside. Innlegget er allerede delt flere hundre ganger.

Følg med

1. Det er utrolig sjelden at et fly må evakueres på bakken. Derfor er det ekstra viktig at alle gjør som de skal, når det først skjer, passasjerene inkludert. Det er derfor vi ber pent om at dere følger med på sikkerhetsdemonstrasjonene ombord, selv om dere har sett dem tusen ganger før.

Og mens dere ser på sikkerhetsdemonstrasjonen, så reflekter over hvordan dere fysisk ville ha funnet frem redningsvesten, tatt den på dere, hvor mange rader det er til nødutgangen din, om du skal til venstre eller høyre, osv.

Rutinene er internasjonale, og tipsene gjelder uansett selskap.

Det er et enkeltpersonansvar å ha en tanke om følgende:

• La all håndbagasje ligge igjen. All bagasjen. Om én person mister bagasjen sin og nestemann snubler, kan du i praksis ha stanset evakueringen for alle bak deg.
• Røm flyet gjennom nærmeste tilgjengelige nødutgang når evakueringssignalet kommer. Du må på forhånd vite hvor den er. Det kan være mørkt og dårlig sikt.
• Vær mentalt forberedt på prosedyrene ved hver enkelte avgang og landing. Hvor er nærmeste nødutgang. Hvor er de andre nødutgangene, i tilfelle den nærmeste er blokkert.
• Er det noen i nærheten som kanskje kan trenge din raske hjelp om det skjer noe?
• Legg en plan hvis du har barn med deg, og vær forberedt på å bære det og å holde det mens dere hopper. Har du flere barn med deg, rekrutterer du et nærtsittende oppegående menneske til å hjelpe deg.
• Følg kabinbesetningens instruksjoner. De kommer til å rope "jump and slide" så høyt de klarer. Det betyr ikke at de har panikk. Det betyr at de vil ha dere ut, inkludert deg, nå.

2. Noen tips etter landing:

• Sitter du ved en nødutgang og har fått ansvar for å åpne den ved en evakueringsordre, må du se ut før du åpner den. Brenner det på utsiden, lar du være å åpne den.
• Er du tidlig ut av flyet, så hjelp de påfølgende passasjerene ut av sklien.
• Er det skadde, så få noen til å hjelpe dem i sikkerhet.
• Mange vil kunne ha sjokk eller være forvirret. Få hjelp av andre oppegående til å samle dem. Styrmannen vil etterhvert være skadestedsleder på bakken, når han/hun er ferdig med sin rolle i evakueringen, og inntil kapteinen kommer.
• I Norge er det ofte kaldt, vindfullt og/eller nedbør ute, og mange reisende er tynt kledd. Hjelp dem å hjelpe seg selv i ly.
• Pass deg for flymotorene. De vil normalt være stengt ned, men et flyhavari går ikke alltid etter læreboken.

3. Noen generelle tips:

• Ha sko, og eventuelt en jakke, på under avgang og landing.
• Ha pass, lommebok og telefon på kroppen. Legg dem aldri i stollommen. Du vil garantert legge dem igjen der hvis det blir en evakuering, for selv på helt vanlige flyvninger klarer ellers helt oppegående folk å legge igjen reisedokumenter, pass, telefoner, padder og lommebøker der.

Under en kontrollert nødlanding vil flygerne først stoppe flyet og sette parkeringsbremsen.

Deretter vil de sette kabinbesetningen i beredskap ved å si «Cabin crew at stations» på høyttaleranlegget.

Så vil de gjøre en rask evaluering av situasjonen og gjennomføre eventuelle nødsjekklister i cockpit for å forberede flyet for en rask evakuering. Dersom det ikke er nødvendig å evakuere flyet vil de si «Cabin crew and passengers, remain seated» ganske raskt.

Dersom en evakuering er nødvendig vil det gå noen flere sekunder mens flyet gjøres klart og motorene stenges ned, og så vil evakueringskommandoen komme. I spesielle situasjoner der cockpit-crewet er satt ut av spill vil kabinbesetningen kunne igangsette evakueringen på egen hånd.

Alt dette trener cockpitbesetning på to ganger i året i ganske hektiske simulatorøvelser, og brifer sammen ved starten av hver arbeidsøkt, så det ligger i fingrene selv om man trolig aldri vil komme ut for det selv.

Cockpit- og cabinbesetning samtrener evakueringsprosedyrer, brann ombord (med ekte brann i en simulator) og andre forhold en gang i året.

Som både førstehjelp, førstegangstjenesten, brannøvelser på jobber og hjemme, og mye annet, er det lurt å ha en plan for hendelser som kan skje, selv om det er utrolig sjelden