Se bildene: Noen kaller det «en balje», men har de egentlig rett?

Her kan du se det nye skipet «live» i sommer

MS Roald Amundsen kaster loss. Det legger ut på sitt første kommersielle tokt. Foto: Odd Roar Lange

MS Roald Amundsen kaster loss. Det legger ut på sitt første kommersielle tokt. Foto: Odd Roar Lange

TROMSØ (Odd Roar Lange): I ulike internettfora og nettaviser raser debatten omkring det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten: «MS Roald Amundsen». Er det vakkert - eller er det ikke?
Torsdag ettermiddag 3. juli kastet skipet loss fra havna i Tromsø sentrum, med kurs nordover til Kirkenes.
Og samtlige lugarer var utsolgt. 530 gjester er med på jomfruturen.
Og jeg har vært om bord for å se hva som venter dem.

Nettkritikk

Debatten har, som vanlig vært hardest i Facebookgruppen som kaller seg «Hurtigrutens venner».
Morsomme (?) tunger har med jevne mellomrom antydet at gruppen bør skifte navn til «Hurtigrutens Uvenner.»
Men, la oss dra tilbake til skipet.
Først og fremst: Dersom det er en balje, så må det antageligvis være «verdens fineste balje».
Jeg har vært om bord på en rekke nye cruiseskip de siste 20 årene, så jeg vet litt hva som rører seg i shippingmiljøene innen denne sektoren.
Det har stort sett vært en konkurranse om å lage større og større skip, der de innovative nyskapingene ikke har vært imponerende mange som antall kåringer av størst, lengst og flest.
Med det nye explorerskipet er det blitt en ny tidsalder innen cruise, og jeg håper og tror det blir mange skipsbyggere som kan bruke dette til inspirasjon. Det kommer til å skje mye i årene som kommer. Batterikapasiteten kommer helt sikkert til å utvides betydelig. Og det kommer til gå enda raskere når det gjelder utvikling i riktig retning når det gjelder miljø- og klimaspørsmål.
Skipet er absolutt annerledes enn det vi har sett før, og det kan hende at det tar litt tid for noen å venne seg til dette. men «stygt» og «balje» er i alle fall ikke riktig ord.
Og når man kommer om bord er det lett å bli imponert.

Klikk på bildene for å se dem i større format (Alle bilder: Odd Roar Lange)

Størst - eller best

I cruisebransjen har kampen om å bygge «Verdens største cruiseskip» vært en «konkurranse» som flere rederi har kastet seg på de siste årene. Men, nå kan ting tyde på at gjester heller vil betale godt for å mønstre på skip som kan komme inn til små havner. Som f.eks. når skipper Kai Albrigtsen på «MS Roald Amundsen» som om få dager seiler inn til Reine i Lofoten for å hilse på sine svigerforeldre.

Håndplukket skipper

Albrigtsen startet sin karriere til sjøs i 1980 på «MS Finnmarken» som er blitt hurtigrutemuseum og endte på land i Stokmarknes. Nå er han håndplukket til å seile rederiets nyeste skip, som også er verdens første hybridskip for ekspedisjonsseilaser.
Batteriene gir energi til motorene slik at de slipper å øke utslippene når det trengs ekstra kraft under manøvrering.

-Det er slutt på tiden med de svarte skyene ut av skorsteinen, lover kapteinen.

Skipet er imidlertid fullt av spektakulær luksus, der alt er lagt opp til at gjestene skal ha fantastiske opplevelser både inne på skipet og utenfor. Det er ekspedisjonscruise der gjestene får delta på maritime og landbaserte ekspedisjonsutflukter. Jeg tror det er mange som blir misunnelig når de første bildene og opplevelsene fra seilasene blir delt.

Klikk på bildene for å se dem i større format

Her kan du se skipet

Dersom du vil ta en nærmere kikk på MS Roald Amundsen så kan du møte om ved noen av disse havnene i sommer:
4. juli Kirkenes
5. juli Honningsvåg og Hammerfest
6. juli Reine i Lofoten
7. juli Brønnøysund
8. juli Kristiansund
8. juli Molde
9. juli Florø
Deretter seiler skipet til Hamburg. Et nytt cruise starter der i midten av juli og seiler nordover til Norge. Blant annet Bergen, Ålesund, Geiranger, Trondheim, Bodø, Reine i Lofoten, Trollfjorden, Hammerfest, Kirkenes, Honningsvåg, Tromsø før retur til Hamburg. Deretter seiler skipet til blant annet Svalbard, Grønland, Island, gjennom Nordvestpassasjen og med kurs mot Antarktis.
Priser fra ca 30 000 per person - men noen av de dyreste cruisene koster opp mot 300 000 per person …

Kaptein Kai Albrigtsen på broa. Foto: Odd Roar Lange

Kaptein Kai Albrigtsen på broa. Foto: Odd Roar Lange

Ingebrigtsen startet sin karriere til sjøs i 1980 på MS Finnmarken som er blitt hurtigrutemuseum i Stokmarknes. Nå er han håndplukket til å seile rederiets nyeste skip, som også er verdens første hybridskip.
Batteriene gir energi til motorene slik at de slipper å øke utslippene når det trengs ekstra kraft under manøvrering.

-Det er slutt på tiden med de svarte skyene ut av skorsteinen, lover kapteinen.

Skipet er full av spektakulær luksus, der alt er lagt opp til at gjestene skal ha fantatiske opplevelser både innenfor skipet og utenfor. Det er ekspedisjonscruise der gjestene får delta på maritime og landbaserte ekspedisjonsutflukter. Jeg tror det er mange som blir misunnelig når de første bildene og opplevelsene fra seilasene blir delt.

Klikk på bildene for å se dem i større format

Tilbake til kritikken:

- Det er noen som sikkert heller hadde ønsket seg et nytt skip som MS Lofoten. Men det kan jeg forsikre dem: Det kommer vi ikke til å byge. Vi bygger skip for fremtiden, ikke for stien vi har lagt bak oss, sier konserndirektør Daniel Skjeldam til Thetravelinspector.no

Dersom du vil ta en nærmere kikk på MS Roald Amundsen så kan du møte opp ved noen av disse havnene i sommer:
4. juli Kirkenes
5. juli Honningsvåg og Hammerfest
6. juli Reine i Lofoten
7. juli Brønnøysund
8. juli Kristiansund
8. juli Molde
9. juli Florø
Deretter seiler skipet til Hamburg.
Et nytt cruise starter derfra i midten av juli og seiler nordover til Norge igjen. Blant annet Bergen, Ålesund, Geiranger, Trondheim, Bodø, Reine i Lofoten, Trollfjorden, Hammerfest, Kirkenes, Honningsvåg, Tromsø før retur til Hamburg. Deretter seiler skipet til blant annet Svalbard, Grønland, Island, gjennom Nordvestpassasjen og med kurs mot Antarktis.
Priser fra ca 30 000 per person - og noen av de dyreste cruisene koster opp mot 300 000 per person …