Slik kan reisekrisen løses med koronareiselivsstipend

Her ligger nøkkelen som kan redde den norske reiselivssommeren

Vakre Vestlandsfjorder venter på turister. Regjeringen må sørge for at avlyste charterreiser refunderes innen 14 dager. Foto: Odd Roar Lange

Vakre Vestlandsfjorder venter på turister. Regjeringen må sørge for at avlyste charterreiser refunderes innen 14 dager. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det krangles i Reiselivs-Norge. Som om det ikke var nok ytre fiender å ta seg av så har det endte opp med en intern krangel. Den foreløpig eneste som kan løse den er Regjeringen. Og løsningen må komme i god tid før den 14. juni.
Frem til denne datoen er det i dag plass en midlertidig og dårlig løsning som det snarest må ryddes opp i. Og etter denne datoen må det på plass en bærekraftig løsning som er like varig som reiserådet til Utenriksdepartementet - 20. august 2020.

Dette er problemet

I statsråd 24. april ble det fastsatt en midlertidig forskrift til pakkereiseloven, som forlenget pakkereisearrangørenes frist for å tilbakebetale de reisende ved avbestillinger og avlysninger. Fristen ble forlenget fra 14 dager til 3 måneder, og gjelder alle pakkereiser som avbestilles eller avlyses i perioden 1. mars til 14. juni 2020.
Dermed kunne pakkereiseselskapene lovlig bryte avtalen om pengene tilbake innen 14 dager som de allerede hadde inngått med forbrukerne.
Forbrukerne ble, med regjeringens velsignelse, de første store taperne og må se at årets sommerferiepenger blir låst og lånt ut rentefritt, for de mest uheldige frem til 14. september.

Derfor gjorde de det

– Vi ønsker å gi pakkereisearrangørene et pusterom mens vi jobber med å få på plass en støtteordning til pakkereisearrangørene, slik at arrangørene settes i stand til å tilbakebetale de reisende, sa forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) da forskriften ble satt i kraft.

I forslag til revidert nasjonalbudsjett la regjeringen 12. mai frem en ny ordning som skal gi statlige subsidierte lån for pakkereisearrangørers refusjoner av pakkereiser og sammensatte arrangementer som skulle startet mellom 14. mars og 14. juni 2020.

- Vi ønsker å bidra til at forbrukere får refundert pengene sine fra pakkereisearrangører for kanselleringer som følge av virusutbruddet. Med denne ordningen vil det bli lettere for pakkereisearrangører å betale penger tilbake til forbrukerne, mener næringsminister Iselin Nybø.

Slik er lånet

Pakkereisearrangører kan søke om lån på inntil 80 prosent av sine lovpålagte refusjoner. Hvert enkelt lån vil ha maksimalt 6 års løpetid og rentebelastes med 1,79 prosent for hele lånets løpetid, samt et påslag for risikomargin som kun avhenger av lånets lengde og bedriftens størrelse. For små og mellomstore bedrifter vil lånet, avhengig av lengde, koste 2,04– 2,79 prosent og for større bedrifter vil lånet koste 2,29 – 3,79 prosent.

Regjeringen foreslår en ramme for ordningen slik at Innovasjon Norge kan gi lån for totalt 2 milliarder kroner og foreslår samtidig en tapsavsetning på 1 milliard kroner.

Regjeringen innser med andre ord at halvparten av lånene ikke vil bli tilbakebetalt. Derfor er det uforståelig at ikke denne milliarden kan gis som ren støtte uten krav om tilbakebetaling. Siden det kan hindre et stort antall reiselivskonkurser.

Iselin Nybø (V) har flere ganger forsvart regjeringens tilbud om lån fremfor koronastipend. Det har gått bare sånn passelig bra.

Iselin Nybø (V) har flere ganger forsvart regjeringens tilbud om lån fremfor koronastipend. Det har gått bare sånn passelig bra.

Derfor skal de takke ja til lån

Bråket startet, forståelig nok, da aktørene i pakkereisebransjen ble klar over at støtten ville bli gitt som et lån og ikke en ren kontantstøtte.
For hvem vil ta opp lån i en tid der man ikke aner når man får penger til å betale tilbake avdragene?
Man bør som kjent ikke skaffe et nytt kredittkort for å betale gjelden på det forrige.
Men det er akkurat dét forbrukerne nå må gjøre dersom de skal på den mye omtalte Norgesferien i år.
Og norske familier må ut med 17-20 prosents forbrukstlånsrente, ikke 2,04-3,79 prosent.
Det er ingen tvil om at pakkereisebedriftene, som også inkluderer charterselskapene, har en forpliktelse overfor sine kunder. Denne forpliktelsen kan de ikke bryte uten at det bør få følger for dem.
Forbrukere vil merke seg hvem er er, og unngå å handle hos disse selskapene i fremtiden.
Derimot bør forbrukerne fortsatt bidra til lønnsomhet for dem som stiller opp for forbrukerne også når det koker under lokket.
Derfor bør pakkereiseselskapene om nødvendig takke ja til å søke om lånene så snart ordningen er klar, slik at de får sendt penger tilbake til forbrukerne. Men de skal selvsagt ikke gi seg der.

Derfor bør de få koronareisestipend

For medlemstunge organisasjoner som Virke, NHO Reiseliv og Reisegarantifondet må sammen med Forbrukerrådet stå samlet i kravet om at de inngåtte lånene snarest skal omgjøres til kontantstøtte - eller koronareiselivstipend.
Legg prestisje til side. Det er på tide å stå samlet.
Gjerne uten å ty til følelsesladde utbrudd som at Regjeringen kaldkveler pakkereisearrangørene.
Den første milliarden ligger allerede i potten som tapsavsatt gjennom låneordningen. Beløpet må økes slik at det dekker nødvendig behov slik at både bedriftene og forbrukernes penger er reddet.
Regjeringen ved næringsminister Iselin Nybø (V) og forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) bør straks invitere partene til en løsningsorientert diskusjon.
Og løsningen er like åpenbar som det er uforståelig at den ikke er lansert allerede:
Tilbakebetalingen for reiser fra 15. juni til 20. august skal gjennomføres innen 14 dager.
Og Regjeringen skal stille med stipendmidler, ikke lån, for å sørge for at dette er mulig. Slik kan de løse denne delen av reiselivskrisen.
Dermed kan nordmenn få frigjort feriepenger og gjennomføre drømmeferien i eget land.
Næringsminister Nybø har bekreftet at de vil se på ordningen på nytt og justere den. Nå har hun sjansen til å bli en løsningsorientert reiselivsminister.

Nå må partene gi full gass for å komme i mål med en løsning. Regjeringen sitter på hele nøkkelen og nå må de bruke den smart. Foto: Odd Roar Lange

Nå må partene gi full gass for å komme i mål med en løsning. Regjeringen sitter på hele nøkkelen og nå må de bruke den smart. Foto: Odd Roar Lange

Pakkereiser i Norge

Samtidig må mange aktører innen pakkereisebransjen se om de kan løse noen av sine 2020-utfordringer med å tilby pakkereiser for nordmenn i Norge i sommer. Mange nordmenn skal feriere i eget land, men er ikke spesielt gode på å organisere sine egne reiser og opplevelser.
Det er ingen hindring for å dra på pakkereise til Bergen og Vestlandet (som er statsministerens ferske reisetips), til Innlands-Norge, til Helgelandskysten, til Oslofjordregionen eller til Varangerregionen - for å nevne et tilfeldig utvalg. Det handler bare om at noen må tilby pakkene.
For kjøperne er der. Mulighetene også.