Nå kan du be om å få tilbake reisepengene dine

Slik kan den norske sommerferien reddes

Norge blir reisemålet for mange nordmenn. Men da må regjeringen endre tilbakebetalingsreglene. Foto: Odd Roar Lange

Norge blir reisemålet for mange nordmenn. Men da må regjeringen endre tilbakebetalingsreglene.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norske myndigheter ber nå nordmenn om å avlyse alle sine utenlandsreiser frem til 20. august - i første omgang. Det betyr at alle som har bestilt charterreiser som skal starte frem til denne datoen nå bør be reiseselskapet om å få tilbake pengene sine snarest mulig.

Kundene ble lurt - av regjeringen

Da turene ble bestilt var avtalen at du skulle få pengene tilbake innen 14 dager fra en avlyst reise. I ettertid har regjeringen endret reglene, slik at reiseselskapene kan holde på pengene dine inntil 90 dager. Derfor haster det med å rette kravet ditt mot reiseselskapet dersom du skal få tilbake pengene før august er omme.
For noen vil det være en midlertidig løsning å dekke årets Norgesferie med kredittkort og deretter betale inn kreditten med pengene du får igjen fra reiseselskapet.
For andre som ikke har denne anledningen vil den nye ordningen fra regjeringen sparke bein under årets sommerferie.

Kanskje ferie Norden?

Utenriksdepartementet (UD) varslet på en pressekonferanse i dag at de globale reiserådene i utgangspunktet vil bli stående til 20. august. Samtidig sa de at det allerede innen 15. juni vil gjøres vurderinger på om det skal gjøres unntak for nordiske land. Og innen 20. juli skal de samme unntaksvurderingene gjøres for nærliggende, europeiske land.
Det betyr at det kan bli mulig for at man kan få reise til våre naboland allerede i midten av juni, og kanskje også til andre europeiske land mot slutten av juli. Men inntil dette inntrer vil ikke reiseforsikringene gjelde i utlandet. Derfor advarer reiseforsikringsselskapene mot alle utenlandsreiser som ikke unntas fra reiserådet fra UD.

Slik gjør du det

En reiseforsikring erstatter det fly- eller reiseselskapet ikke refunderer. Derfor er det viktig at man alltid kontakter disse først.
Du trenger ikke ta til takk med «tilgodelapp» på beløpet. Du har krav på pengene tilbake.
- Dersom en flyreise kanselleres, eller et hotell må kansellere bookingen din, er det disse aktørene som skal refundere det du har betalt inn. Derfor er det uansett viktig at man alltid kontakter disse først. Da vet vi også hva du som kunde sitter igjen med av utgifter, dersom det er du som velger å avbestille, sier Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

Men også reiseselskapene har store problemer i disse dager. Fordi de etter loven må betale tilbake pengene til kundene, mens de allerede har betalt penger videre til underleverandører.
Derfor har regjeringen kommet med et tilbud om et lån, der reiseselskapene kan låne penger til tilbakebetalingen.
Denne ordningen bør de snarest benytte seg av, selv om den ikke er uproblematisk. For reisearrangørene må gjøre opp sine forpliktelser i forhold til kundene og ikke svikte norske familier. Samtidig bør arbeidet med å omgjøre lånet til en ordinær støtteordning fra Staten fortsette med uforminsket støtte.
For denne saken må løses kjapt for å unngå det som omtales som «et skred av konkurser».
Så langt har Regjeringen sviktet både de reisende og reisearrangørene. Og slik kan det ikke fortsette.