Derfor bør norsk reiseliv stanse annonseringen på Facebook

Nå er det vår tur til å vende hat og rasisme ryggen

Nå har norsk reiseliv en unik sjanse til å stå sammen - mot hat og rasisme som har fått spre seg som en pandemi på plattformer som Facebook og Instagram.                       Foto: Odd Roar Lange

Nå har norsk reiseliv en unik sjanse til å stå sammen - mot hat og rasisme som har fått spre seg som en pandemi på plattformer som Facebook og Instagram. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Store og kjente merkevarer over hele verden ber nå Facebook ta et klart ansvar i håndteringen av hatefullt innhold publisert via deres plattformer. Norsk reiselivsnæring bør følge oppfordringen og stoppe sine annonsering på Facebook og Instagram.

#Stophateforprofit er navnet på den stor internasjonal kampanjen som krever av Mark Zuckerberg og selskapene slår hardere ned på hatefulle og rasistiske ytringer som får florere på sosiale medier.

Sier nei

Giganter som Levis, Adidas, Puma og Volkswagen, Coca Cola, Lego, Ben & Jerrys, Vans og Starbucks er blant de mange store gigantene som som fra og med onsdag 1. juli trekker sine annonseringer fra Facebook og Instagram. Her ser du oversikten over bedrifter som er registrert som støttespillere og som har trukket sine annonser.

Norge sin tur

Her hjemme har den norske fritidsutstyrsprodusenten «Bergans» allerede bestemt seg for å stanse sine annonseringen. Og flere bør følge etter. Blant annet norsk reiseliv.

- I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier administrerende direktør i Bergans, Jan Tore Jensen.

Utfordring til reiselivet

I USA har allerede en rekke reiselivsbedrifter valgt å støtte kampanjen. Annonsekronene spares eller brukes på andre plattformer.
Norsk reiseliv bør straks på banen og stanse sine annonser på Facebook og Instagram for å fremtvinge løsninger for å slå hardere ned på hatefulle og rasistiske ytringer. Vi kan ikke ha det som i dag. Vi kan ikke ha det som i går. Vi må ha de annerledes i morgen.
Og norsk reiseliv kan ikke være med på å finansiere mediegiganter som ikke tar hat og rasisme mer alvorlig enn Facebook- og Instagram-eierne gjør. Det handler om å vise hva vi i Norge mener i en sak som dette.
Derfor mener jeg at Innovasjon Norge, landsdelsselskapene, destinasjonsselskap, reiselivskjeder og enkeltbedrifter og alle andre som jobber innen reiseliv - direkte eller indirekte - vise ryggen til hat og rasisme ved å aktivt støtte Stopp hat for profitt-kampanjen nå.
All annonsering på Facebook og Instagram bør opphøre straks. Og ikke igangsettes igjen før Zuckerberg & co har funnet en løsning på hat- og rasismebekjempelse via sine medieplattformer.
La norske reiseliv stå sammen mot hat og rasisme.