Hurtigruten: «Det er de siste ordene en sjef vil høre fra styret»

Det er da du skjønner at det blir en dårlig dag

Det skulle vært selskapet alle drømmer om å være en del av. Men Hurtigruten har tøffe dager.  Foto: Odd Roar Lange

Det skulle vært selskapet alle drømmer om å være en del av. Men Hurtigruten har tøffe dager.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): «Daniel Skjeldam har styrets fulle tillit».
Dette sa styreleder for Hurtigruten AS, Trygve Hegnar, under den direktesendte pressekonferansen fra Petter Stordalens hotell «The Hub» i Oslo.
Spør topptrenere i norsk og internasjonal fotball om setningen de helst ikke vil høre på direktesendt tv, så er det gjerne akkurat dette: «Vi har full tillit til lederen vår».
En slik setning kommer gjerne parallelt med forhandlinger om sluttpakke.

Hele historien kommer -senere

Nå er det ingen av oss utenfor Hurtigruten-miljøet som vet hvilke samtaler som skjer mellom Skjeldam og styret. Det kommer vi til å få vite litt senere. For det kommer garantert til å komme bok om «hurtigruteskandalen 2020».
Jeg har fulgt Hurtigruten tett siden midten av 90-tallet. Det er relativt kort, sett i lys av at rederiet har historie tilbake til 1893.
Men det er lenge nok til å slå fast at verken Hurtigruten spesielt og norsk reiseliv generelt har opplevd maken til omdømme-trøbbel enn det Hurtigruten har påført seg selv de siste tre månedene.
Jeg tror ikke det jeg ser.

Nordavind fra alle kanter

Kritikken mot Hurtigruten har kommet som en tett haglskur fra slutten av juli og frem til i dag. Og det er ikke noe varsel som finvær i sikte.
Hver gang man tror at «nå det er over» så kommer i stedet en ny bølge. Og den kommer ikke av seg selv. Den kommer fordi Hurtigruten har skaffet seg mange uvenner, innenfor og utenfor egen organisasjon.
Og disse bidrar til å fortelle journalister hvilke steiner de bør snu for å finne mer grums. Grumset finnes, det har vært forsøkt skjult. Og nå kommer det frem i dagslys.
Dette kommer ikke til å gå over før alle steiner er snudd. Vondt, men sant.
Det blåser nordavind fra alle kanter akkurat nå. Og dette gjør noe med de ansattes lojalitet.
At rederiet må ta ut ytterligere fire skip av trafikk, og sende flere ansatte i land, gjør at de går fra vondt til verre.
Hurtigruten omtaler seg som spydspissen i norsk reiseliv.
Nå får spydspissen en medieomtale vi aldri har sett maken til i norsk reiselivshistorie.

Hurtigruten får rundjuling i både redigerte og sosiale medier. Hvor lenge kan det fortsette slik?  Foto: Odd Roar Lange

Hurtigruten får rundjuling i både redigerte og sosiale medier. Hvor lenge kan det fortsette slik?
Foto: Odd Roar Lange

Styret vs media

Det er ingen tvil om at det er styret som både ansetter og avsetter sine konsernsjefer.
Men det hjelper ikke at styret og investorene har full tillit så lenge mediene kommer med nye avsløringer - og lederkommentarer av historiske dimensjoner.
Her er et knippe av dem:

«Hurtigrutesjefens tåkeprat», skriver VGs lederavdeling, i sin kommentar dagen etter pressekonferansen, og fortsetter:
«Rapporten om hva som gikk galt i Hurtigruten er drepende, men sjelden har en toppleder illustrert bedre hvor dypt ukulturen stikker. ….
Men det finnes alltid noen som har det overordnede ansvaret. Sjelden har vi sett og hørt en mer pinlig opptreden fra en toppleder enn da Hurtigrutens toppsjef Daniel Skjeldam skulle forklare seg i NRKs debattprogram Dagsnytt 18 torsdag.
Skjeldam svarte ikke på spørsmål fra programlederen og gjentok seg selv til det parodiske. Uansett hva spørsmålet var, virket svaret å være «Hurtigruten må jobbe mer målrettet på en rekke områder». Slik lyktes ikke Skjeldam med annet enn å bekrefte at selskapet har et grunnleggende kulturproblem.
Og det går helt til topps.
Det er forståelig at situasjonen er både krevende og pinlig for selskapet. Men det blir ikke bedre når man konsekvent nekter å svare ordentlig for seg. Snarere tvert imot. Folk er ikke dumme. Det forsterker bare inntrykket av et selskap som tyr til hemmelighold og som skyver problemene under teppet. Rapporten burde være en alvorlig lærepenge for selskapet, men man tar seg i å lure på om ledelsen egentlig har lært?
Tåkepraten til Skjeldam bør gå inn i lærebøkene om hvordan man som toppleder ikke skal kommunisere i en krise.», skriver VG.

Avisa Nidaros i Trondheim fulgte opp med denne kommentaren , med tittelen «Jeg søker med dette jobb som kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten!» som har blitt en delingsvinner på Facebook.
Styret er kanskje ikke spesielt aktive på Facebook, men de får med seg Dagsrevyen. Der statsminister Erna Solberg og næringsminster Iselin Nybø fulgte opp på Dagsrevyen fredag kveld.
-Vi forutsetter at de nå får en tillatelse at man følger denne. Vi kan ikke løpe etter å sjekke at de følger reglene.

Til bunns

De leser sannsynligvis også lederkommentarer i Dagbladet. I så fall får de med seg;
«Hurtigruten rett til bunns». Artikkelen som fortsetter:
«Når granskere du selv har oppnevnt flår deg, er det for seint å redde eget skinn. Likevel er det hva styret og konsernsjefen i Hurtigruten prøver på.
Evnen til refleksjon og selvkritikk er svak, selv om det innimellom brukes store og unnskyldende ord. Alle de ansvarlige blir på sine poster, men får med meg seg nye «læringspunkter». I hvert fall inntil videre.»
Dagbladet mer enn antyder at Skjeldam må forlate jobben som øverste leder i Hurtigruten-organisasjonen.
Avisen skriver videre: «Tross all svikt har Hegnar og Stordalen full tillit til seg selv og konsernsjef Skjeldam. Hegnar sier Skjeldam er en utmerket mann som skal fortsette, mens Stordalen peker på konsernsjefens spesielle interesse for sikkerhet. Dette er en underlig forestilling. I snart femti år har Trygve Hegnar vært den nasjonale refseren av ukultur og dårlig ledelse i norske næringsliv.
Nå har han gjort seg liten som en teskje, og ser ut til å ha redusert sin kritiske sans tilsvarende.
Konsernsjef Daniel Skjeldam har i ukesvis oppført seg som en katt på hett blikktak. Sprunget og hoppet for å unngå de mest brennbare spørsmålene, og innhyllet svarene i tåke, gjentakelser og utelatelser. Alt dette bidrar at Hurtigrutens omdømme går rett til bunns.»

Det har vært bedre dager for Daniel Skjeldam og Hurtigruten.                            Foto: Odd Roar Lange

Det har vært bedre dager for Daniel Skjeldam og Hurtigruten. Foto: Odd Roar Lange

Omtrent alt gikk galt

-Hvorfor blir Hurtigrute-Skjeldam sittende i jobben etter at selskapet har gjort omtrent alt galt? spør politisk redaktør, Frithjof Jacobsen i Dagens Næringsliv:
«Hurtigrutens koronacruise var en skandale før, under og etter utbruddet. De ansvarlige tar inntil videre ansvar ved å bli sittende».
Og etterpå blir det bare verre:
Å lese granskningen av koronautbruddene om bord på Hurtigrutens «Roald Amundsen» er som å se som å se en råtten salamipølse bli skivet opp av en skjæremaskin i rustfritt stål. Overskriftene i underpunkt etter underpunkt griner mot oss:
«Ikke tilstrekkelig», «mangelfull», «ikke fullført», «ikke i tråd med Hurtigrutens prosedyrer», «feilpraktisert», «ikke fulgt», «ikke gjennomført», «ikke forsvarlig», «forsinket varsling».
Etter å ha lest granskningsrapporten om Hurtigruten ville jeg ikke følt meg trygg om bord på et av skipene deres. Jeg ville funnet en annen måte å se spektakulær nordnorsk og arktisk natur på. Fordi jeg ikke ville blitt kvitt uroen nede i underbevisstheten om at jeg kanskje ikke var helt trygg hvis noe gikk galt om bord. Slikt legger en demper selv på kald øl servert av en blid utenlandsk kelner til en midnattssolstol på dekk.
Jeg er neppe alene om dette. Smitteutbrudd og ulykker på skip skremmer vekk cruise-kundene. Det var kanskje derfor selskapets ledelse ifølge rapporten var så redde for medieoppmerksomhet om mulig smitte noen uker før alt gikk galt.

Oppmerksomheten fikk de til slutt. Så det monnet.

Resultatet er at Hurtigruten bør stå langt bak i køen når det igjen åpnes for cruisetrafikk. De vil nok merke det på etterspørselen også. Kunder liker ikke risiko når de skal kose seg. Ikke om bord på et skip i iskaldt hav nord for polarsirkelen.»

Dette kan være årsaken

«Konsernsjef Daniel Skjeldam fredes. Hegnar har tillit til at Skjeldam og hans ledelse er de beste til å rydde opp. Den imponerende evnen konsernsjefen og hans ledelse så langt har vist til å omsette ord og løfter til praksis er kanskje premisset for det?
Eller kan det være Skjeldams evne til troverdig kommunikasjon i møtet med åpenbare kritiske spørsmål for eksempel fra Sigrid Sollund i Dagsnytt Atten torsdag kveld?

Svaret ligger nok et annet sted.
Hurtigrutens største eier er private equity-fondet TDR i London. I en situasjon der Hurtigruten kan bli saksøkt av passasjerer eller andre som ble rammet, kan det være smart å ikke innrømme for mye skyld og ansvar.
For eksempel ved å sparke sjefen.
For Hurtigrutens omdømme og generelle troverdighet ville det enkleste vært å finne en ny ledelse. Men det kan kanskje gjøre eventuelle millionsøksmål vanskeligere å vinne? spør Jacobsen.

Skjeldam holder seg flytende inntil videre, men om det er han som leder selskapet når de en gang begynner med cruise igjen, bør være tvilsomt.

Det handler ikke bare om tillit fra styret. Mediene kommer til å komme med mer omtale som er skadelig for Hurtigruten. Det er derfor flere nå mener at Skjeldam viser størst ansvar med å gå av.