Oppsiktsvekkende cruisekrangel om verdensarvfjordene

Det spares ikke på kruttet i denne debatten

Hvor mye skal turistene tåle, spør ordfører Arne Sandnes i Møre og Romsdalkommunen Norddal.  Foto: Odd Roar Lange

Hvor mye skal turistene tåle, spør ordfører Arne Sandnes i Møre og Romsdalkommunen Norddal.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Diskusjonene om hvordan fremtidens cruisenæring skal være i Norge forsetter for fullt.
Nå barker ordfører Arne Sandnes i Norddal kommune (naboen til Geiranger), og Michael Thamm, som er toppsjef i Costa Group og Carnival Asia og leder bransjeforeningen CLIA i Europa sammen i duell.

Arven

Arne Sandnes, (Sp) ordfører i Norddal - nabokommunen til Geiranger. Foto: Norddal kommune

Arne Sandnes, (Sp) ordfører i Norddal - nabokommunen til Geiranger. Foto: Norddal kommune

-Jeg stiller spørsmålet om dette er en verdig og respektfull måte å formidle livsverket til forfedrene våre på? Gjennom sterke linser og bråkete høytalare fra dekket på flytande luksushotell, spør Sandnes i et leserbrev i Sunnmørsposten.
Sandnes henviser til årets utgave av Arendalsuka hvor han deltok i en paneldebatt med tema «Bærekraftig cruise – et fellesansvar for skip og land».
-Helt konkret foreslo jeg å stenge verdensarvfjordene for de store skipene (over 500 passasjerer) og kreve omlasting til mindre, full elektrifiserte båtar som smyger seg lydløst innover langs land.
Jeg argumenterte med at teknologien til slike båter finnes og at norske verft roper etter oppdrag. Med at norske mannskap, norske guider og norsk mat, f.eks. spekemat, laks og jordbær på bordet, ville genere en verdiskaping som i dag ligger igjen i skatteparadis i utlandet. I tillegg mener jeg at et slikt nytt cruiseregime vil løse myke av problemene med trengsel på land og med utslipp av miljøgifter og klimagasser, skriver Sandnes.

Har de tenkt seg om?

Michael Thamm, toppsjef i Costa cruises. Foto: CLIA

Michael Thamm, toppsjef i Costa cruises. Foto: CLIA

Nye krav til nullutslipp betyr at de fleste cruiseskipene nektes adgang til norske verdensarvfjorder fra 2026.
– Her har de satt en grense uten å tenke seg om, sier cruisetopp Michael Thamm til Aftenposten.
– Det er selvsagt opp til hver enkelt sted å si «vi ønsker ikke cruiseskip». Men jeg tror ikke det er riktig for dem. De går glipp av en mulighet.

Cruisetoppen er klar på at en cruiseskiputestengelse i Geiranger vil skade Geiranger mye mer enn det vil skade bransjen.

– Cruiseskipene er viktigere for Geiranger enn Geiranger er for cruiseskipene.
— Michael Thamm, toppsjef i Costa cruises til Aftenposten

«Det er et stort hull mellom gode intensjoner og realitetene» når det gjelder Norges forhold til klima, sa Thamm i et tidligere intervju med Aftenposten .
Han mener utestengelsen vil ta livet av tettstedet Geiranger.
– En landsby er bare mulig å bo i hvis man har arbeid, mener Tamm
– Jeg tror ikke det er motsetninger her. Både Norge og rederiet mitt har mål om å bli utslippsfritt. Her har de satt en grense uten å tenke seg om, sier Thamm, men legger til:
– Cruiseskipene er viktigere for Geiranger enn Geiranger er for cruiseskipene.
Thamm presiserer at de kan selge turer til Norge uten å besøke verdensarvfjordene. Han kan også bruke mindre skip i Norge og la de største gå i Asia, hvor de ikke er så synlige i bybildet.
(…)
-Derfor ønsker vi å bruke Norge som første sted hvor vi satser på biogass, sier Thamm, og lover nyheter om dette innen et halvt år.
Du kan lese hele intervjuet her.

Hvor lenge må vi tåle dette?

Men sunnmørsordføreren sparer heller ikke på kruttet i sitt innlegg:

-Det er på høy tid å stille spørsmålene: Hvor mange er det plass til? Hva er tålegrensa til naturen og til infrastrukturen? Hva er tålegrensa til de fastboende som må leve med trafikkaos, forurensing, slitasje på naturen og forstyrrelser av privatlivet? Både i Geiranger og i Flåm er det for lengst fulle hus i juli måned. Snart er det fullt i juni og august også. Dette vil bare fortsette, mener Sandnes.
(...)
-For meg er bismak et for mildt uttrykk. Prostitusjon og kulturell voldtekt passer bedre.
Representantar for cruisenæringen hevder at dette kravet er umulig å innfri før tidligst om 15–20 år. Landstrøm og omlasting kan være svaret på disse utfordringane. Reaksjonen på forslaget fra cruisenæringa under Arendalsuka, var at «dette er teknisk muleg, men det blir dyrt».
Mange andre innvendinger vil også komme, og de må lyttes til. Noen vil oppfatte dette som en trussel. For andre opnar det seg muligheter. Norsk verftsnæring og vannkraftleverandører har allerede signalisert stor interesse. ENOVA er også på glid når det gjeld finansiering av landstrøm.

For meg er bismak et for mildt uttrykk. Prostitusjon og kulturell voldtekt passer bedre.
— Arne Sandnes, ordfører Norddal kommune til Sunnmørsposten

Jeg har tillatt meg å stille en del spørsmål, og så får vi i fellesskap forsøke å finne gode svar. Jeg vil til slutt minne om et kinesisk ordtak:
«Turismen er som ein flamme. Den kan varme ditt måltid, men og brenne ned ditt hus».
Fritt oversatt til norsk betyr det: Behov for sterkere styring og regulering i turistnæringen!, avslutter Norddal-ordføreren

Følg thetravelinspector på Instagram. Du gjør det her.