Derfor er «Viking Sky»-ulykken så viktig for norsk reiseliv

Den aller viktigste reklamen kan ikke kjøpes for penger

Her ser du MS Viking Sky ca klokken 15.00, en time etter at may day-varsel ble sendt ut. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Trygghet, hjertevarme og vennlighet. Det er den sterkeste merkevaren Norge kan kan selge til utenlandske turister. Og og alle disse tingene kan Norge krysse av for etter «Viking Sky»-ulykken i helga.
Mange vil kanskje tenke på dramaet som en utelukkende negativ affære, og med tanke på de 27 som ble skadd så er det åpenbart riktig.
Men, dersom man tenker på norgesreklame, så er det mulig å se på «Viking Sky-saken» som et eksempel på at Norge er et trygt, vennlig og hyggelig sted å komme til.

Derfor velger de Norge

Dette er viktige fokuspunkt når man velger reisemål. Det handler ikke bare om utsikt, natur, opplevelser og fine hotell. Det kan man finne over alt. Og fine brosjyrer og kule reklamefilmer kan alle lage.
Men, hvem skal ta vare på turistene dersom noe går veldig galt i ferien?
Det er greit med en god reiseforsikring. Men penger er ikke alt. Og det er spesielt viktig å tenke på dersom turen ikke går som den skal.

Ron Murray og Marykay Allbright fra Houston, Texas er dypt takknemlig etter den gode opplevelsen etter nesten-forliset. Foto: Odd Roar Lange

Ron Murray og Marykay Allbright fra Houston, Texas er dypt takknemlig etter den gode opplevelsen etter nesten-forliset. Foto: Odd Roar Lange

Norge er kjent som et kostbart land å reise til. Men, nordmenn har et godt rykte på seg som vennlige og hjelpsomme - også når lommeboka til turistene ikke står på vidt gap.
Og denne helgen ble dette bekreftet på nytt. Og på en måte som gjør Norge til et svært attraktiv reisemål for mange. Norge trenger ikke flere turister, men vi trenger de riktige turistene. De som reiser med hjertet og hjernen, ikke bare for å få et nytt trofé til albumet.
Derfor kommer Viking Sky-ulykken til å bli viktig for Reiselivs-Norge fremober
For det som skjedde på på Hustadvika på Nordvestlandet lørdag 23. mars klokka 14.00 er så utrolig viktig.
Jeg var der - og jeg så alt på nært hold.

Dette skjedde

La oss først skru klokka tilbake til lørdag ettermiddag: Det var meldt full storm ved et av Nord-Europas mest krevende kystområder, Hustadvika, da skipperen på «MS Viking Sky», i samråd med losene om bord valgte å seile den indre leia på vei mot Stavanger denne lørdag ettermiddagen.
Skipet var allerede sent ute og det hastet med å rekke flyet i Stavanger, som skulle frakte passasjerer til England.
Det ble derfor valgt å seile den korteste distansen. For alle trodde at skipet ville tåle de tøffe værforholdene.
Men da oljetrykket i motoren falt på grunn av gynging i de opptil 15 meter høye bølgene, stoppet også motorene. Dette skjer automatisk fordi motorene ikke skal bli ødelagt.
Med mannskap og i alt 1373 passasjerer, de fleste eldre fra USA og England, mistet skipet styrefart og var i ferd med å havne baklengs og sidelengs inn i fjæresteinene ved Hustadvika. En enorm redningsoperasjon ble igangsatt. 479 passasjerer ble hentet opp av i alt fem redningshelikoptere. Og i tillegg til en solid mengde profesjonelle hjelpere ble også et enormt apparat med frivillige mobilisert.

Fornøyd etter en veldig tøff opplevelse. Denne passasjeren gråt av takknemlighet over den gode, lokale tryggheten og hjelpen. Hun ba meg overbringe en varm takk. Foto: Odd Roar Lange

Fornøyd etter en veldig tøff opplevelse. Denne passasjeren gråt av takknemlighet over den gode, lokale tryggheten og hjelpen. Hun ba meg overbringe en varm takk. Foto: Odd Roar Lange

I dag får de en stor takk

Med fare for å glemme mange viktige grupper og personer så skal jeg nevne noen av dem:
° Medlemmer i idrettslaget Bryn i Fræna kommune som stile opp da idrettshallen deres ble brukt som base for redningsoperasjonen.
° Hotellansatte i Molde og Kristiansund som på kort varsel stilte opp på jobb.
° Dagligvarebutikkene som låste opp dørene og fant frem mat til sultne passasjerer.
° Mineralvannfabrikken som stilte med gratis drikke.
° De mange klesbutikker som stilte opp med gratis varme klær til våte passasjerer, og som senere åpnet dørene for søndagsåpne butikker slik at passasjerene fikk handlet etter ankomst til mottaksbyene Molde og Kristiansund.
Det er garantert mange, mange flere som fortjener å bli nevnt. De er ikke glemt.

Sofaklagerne klarte ikke dy seg

Det er derfor trist å lese nettkommentarer fra personer som beskylder butikkeierene for å sko seg økonomisk på ulykken. Jeg har personlig vært i kontakt med mange av bedriftseierne, og jeg er skråsikker på at de stilte opp fordi de ville hjelpe, ikke fordi de så en mulighet til å tjene noen kroner. Dette var den norske dugnadsånden, ikke kremmerånden.
Mange av turistene kommer fra storbyer der hjertevarme fra fremmede ikke nødvendigvis er det de opplever aller mest av. Forventningene var lave, men virkeligheten var fantastisk.
Dersom de hadde nektet å åpne butikkene, for å unngå risiko for «kritikk for tjene penger på Viking Sky-passasjerene», så ville kritikken endret fokus - og vært berettiget. Det er den ikke nå. Ikke på noen måte.
Det er ikke lett å gjøre alle til lags. I dette tilfelle er jeg glad for at passasjerene kom i første rekke, og ikke sutrerne som satt trygt hjemme i egen stue.

Tusen takk, Norge

Allerede lørdag kveld kom de første fortellingene fra passasjerer som var reddet i sikkerhet. De var fulle av lovord om selve redningsarbeidet, om innsatsen til de ansatte på Viking Sky, og ikke minst: når de omtalte alle frivillige. De som stod der, med tørre sokker, et pledd og aller viktigst - en varm klem.
Lokalbefolkningen på nordvestlandet gikk opp til «eksamen i reiseliv og vertskapsrolle» og kom ut med toppkarakteren A.

Passasjerer forlater Viking Sky i Molde. Foto: Odd Roar Lange

Passasjerer forlater Viking Sky i Molde.
Foto: Odd Roar Lange

De amerikanske, tyske, sveitsiske og britiske passasjerene trodde knapt sine egne øyne. De var overveldet av varmen og hjelpsomheten.
Og da skipet kom til halv i Molde søndag ettermiddag, 28 timer etter at nødsignalene var sendt ut, rant tårene hos mange.
Ikke bare av lettelse, men fordi de var takknemlige for hvordan de hadde opplevd varmen og tryggheten hos nordmenn som tok dem i mot. I det neste døgnet snakket jeg med en lang rekke passasjerer. Det var sterkt å høre om de dramatiske timene på skipet, men nesten enda sterkere å se og høre når de var så takknemlige og overveldet over hjelpsomheten de hadde opplevd fra både de profesjonelle og «amatørene».

Våre beste ambassadører

Norge fikk minst 1373 nye ambassadører denne dagen. Ambassadører som reiser hjem til sine hjemsteder, og hvor mange av dem kommer til å bli intervjuet av lokale medier og skal fortelle sine historier til venner, naboer, kolleger og familier. De kommer til å fortelle at Norge er det vakre landet de drømte om da de reiste på dette vintercruiset.
Ikke på grunn av nordlyset de håpet på å se, men som forsvant i skydekket i Tromsø. Ikke om vakre Bodø, som de aldri fikk besøkt, fordi skipet måtte seile forbi.
Ikke på grunn av de vakre fjordene og de fine fjellene.
Nei, det var fordi de vikk oppleve trygghet, hjertevarme og vennlighet - helt gratis.
Det er ubetalelig - og gull verd.
Og derfor kommer mange av dem tilbake, og derfor vil mange andre ha samme tanke i hodet når de velger ferieland neste gang: Vi vil reise til trygge, vennlige og flotte Norge.