-Hurtigruten ville gått konkurs om vi fortsatte som danskebåtrederi

Og direktøren har et klart råd til hotellbransjen

Konserndirektør i Hurtigruten Daniel Skjeldam kom med klare beskjeder om endringer til Norges reiselivstopper i Oslo denne uka. Foto: Odd Roar Lange

OSLO (ODD ROAR LANGE): -Hurtigruten ville ikke overlevd dersom vi bare skulle seilt Bergen-Trondheim med skip i danskebåtsstil. Vi måtte gjøre store endringer. Og vi har gjort dem. Dette sier Hurtigrutens administrerende direktør, Daniel Skjeldam, som samtidig avviser DNs artikkel om at Hurtigruten planlegger å gå på børs (krever innlogging).

Ikke lavprisrederi

-Hurtigruten skal i tillegg til kystfarten Bergen-Kirkenes drive en så bærekraftig cruiseturisme som overhode mulig. Vi kommer som gjester til mange små steder rundt om i verden. Og det krever at vi er helt i front når det gjelder bærekraftig utvikling. Noen mente at det ville være umulig å fjerne engangsplast om bord på skipene våre. Og enkelt var det ikke. Noe av gjenstandene gjenstander fant vi ikke en gang noen gode erstatninger for. Men bort skulle det, og vi klarte å fjerne plasten på fem måneder. Nå utfordrer vi de andre cruiserederiene til å gjøre det samme, fortsatte Daniel Skjeldam.

Måtte ta grep

-Vi var helt på randen av konkurs. Og vi har et høyt kostnadsnivå i Norge, som gjør at å reise med Hurtigruten ikke er billig, fortsetter konserdirektøren, som mange peker ut som den beste kandidaten til toppsjefjobben for Innovasjon Norge Reiseliv.
Tydelige krav, stor endringsvilje og tydelige resultat gjør at Daniel Skjeldams navn stadig oftere nevnes når fremtiden til Innovasjon Norge Reiseliv diskuteres.

° Den klassiske reisen med Hurtigruten langs kysten i Norge selges i snitt for rundt 2500 kroner per person per døgn.
°
På ekspedisjonscruise er gjennomsnittinntektene over 5000 kroner per døgn – altså det dobbelte.
°
De dyreste cruisene med «Roald Amundsen» og søsterskipet selges nå for 5600 kroner i snitt.
° Antall netter på ekspedisjonsskipene er 231.000 i år, og øker til rundt én millioner netter i 2021, skriver dn.no
° Et tidagers cruise i USA og Mexico koster fra 23.000 kroner per person. Én måned gjennom Nordvestpassasjen koster inntil 490.000 kroner.

- Jeg må si at jeg er overrasket over hvor lite hotellene i Norge er villige til å selge sine hotellrom for. Gjestene sjekker inn, men er på besøk bare ett døgn før de drar videre. Og dere tar nesten ikke betalt. Her må dere gjøre noe, sa Daniel Skjeldam under årets kick off for norsk reiseliv i regi av Innovasjon Norge sist onsdag.

Synes synd på dem

-Jeg må si at jeg synes synd på den som prøver å etablere en virksomhet i en liten bygd som Geiranger. Her er det fullstendig kaos og overbefolket på dager med flere cruiseskip. Det kan ikke fortsette sånn.
Man må tørre å ta noen valg.
Vi har også valgt å seile uten det aller billigste og verste drivstoffet av alt, tungolje. Det er den tykke grøten dere ser ligge i fjæresteinene etter havari. Den eneste fordelen dette drivstoffet har er at det er billig. Men da betaler vi heller mer for å ha annet og mer klimavennlig drivstoff.
Norske myndigheter må forby bruen av tungolje langs hele norskekysten, sa Skjeldam med klar adresse til næringsminister Torbjørn Røe Isaksen som satt i konferansesalen på Radisson Blu hotell i Oslo.

Antarktis neste

I månedsskiftet desember/januar overtar Hurtigruten sitt hybridskip nummer to, MS Fridthjof Nansen. Selskapet ønsker også å bygge et tredje skip, men avventer bestilling til nye eiere er på plass i Klevenverftet på Sunnmøre.
Konserdirektøren utelukker ikke at Hurtigruten kan komme til å kjøpe andre aktører i fremtiden. Det er noen aktører med få og mindre skip, som kan være interessant for Hurtigruten, bekrefter Skjeldam.
-Vi gir full gass i utvikling og bygging av hybridskip. Sammen med krav om at busser skal bruke biodiesel og biler skal være el-biler så har vi redusert klimagassutslippet med 20 prosent, sier Daniel Skjeldam som snart drar til Antarktis for å være med når ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen skal døpes. Skipet skal ikke døpes med champagne. Dåpen skal skje i begynnelsen av november i år. Og Gudmor for skipet blir Karin Strand, som har vært på mer enn 140 ekspedisjoner til Antarktis!
Daniel Skjeldam avsluttet sitt innlegg på denne måte:
-Vår drøm er og ambisjon er å påvirke andre cruiserederi til å gjøre det samme som oss. Naturen er en råvare som vi kan fortsatt kan bruke i flere hundre år fremover. Men da må vi behandle den riktig.

Følg gjerne Thetravelinspector på Instagram.