Dette er vi minst fornøyd med på toget

Ny undersøkelse avslører

(ODD ROAR LANGE): Jeg synes togreiser er veldig behagelige. I alle fall ganske ofte. Det tror jeg mange mener. Særlig de som ikke dagpendler, men bruker toget som fremkomstmiddel i fritiden. Eller til intercityturene hvor jeg kan nyte kaffen, jobbe litt og se på utsikten i mellom. Jeg kjøper alltid fast sete, helst i stillevogn, vindusplass og med utsikt fremover. Da er jeg fornøyd. Men det er det ikke alle som er.
Dessverre. For er det en tid der det er viktig at togene oppleves som attraktive, er det svært uheldig at de får et dårlig rykte og oppleves som upålitelige.

Ny undersøkelse

Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet enn tidligere. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
I desember svarte 6187 togpassasjeren i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyde de var med togreisen i sin helhet.
De reisende gir togselskapene samlet poengscore på 79 av 100, som er en nedgang på 1 poeng fra det foregående kvartalet.
Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go-Ahead og SJ Nord.

Ikke fornøyd

Undersøkelsen viser at passasjerene er minst fornøyde med opplevd punktlighet og informasjon om avvik. Samlet sett gir de opplevd punktlighet 74 av 100 poeng, og informasjon om avvik 58 av 100 poeng.
- Vi tar tilbakemeldingen fra passasjerene på største alvor. For reisende er det viktig at de kan stole på at toget kommer når det skal, og de må få rask og tilstrekkelig informasjon dersom det oppstår et avvik på ruten. Hele jernbanesektoren jobber systematisk for å forbedre punktligheten, og disse resultatene viser at det fortsatt er en vei å gå, sier jernbanedirektør Knut Sletta.  
Det har vært flere planlagte såkalte «avvik» i perioden hvor undersøkelsen ble gjennomført, spesielt for strekningene på Østlandet. Avvik er det vi andre omtaler som blant annet innstillinger iog forsinkelser.
Togtrafikken er også fortsatt påvirket etter ekstremværet i sommer, som har medført buss for tog på deler av Dovrebanen og en økt godstrafikk på Rørosbanen.

Mest fornøyd i 2023

Den ferskeste kundetilfredshetsundersøkelsen er også årets siste, dermed er årsresultatet for 2023 klart. Sammenlagt får togselskapene 79 av 100 poeng, som er 1 poeng lavere enn resultatet i 2022.
Blant selskapene er det SJ som får de beste resultatene sammenlagt for år
- Jeg vil gratulere SJ med et godt resultat, de har arbeidet målrettet med god service og kundeopplevelse som settes pris på av kundene. Så vil jeg også skryte av alle i jernbanesektoren, som jeg vet har jobbet og stått på for de reisende i et år med ekstremvær og andre utfordringer litt utenom det vanlige, avslutter jernbanedirektøren

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.