«Innovasjon Norge valgte å opptre som en annenrangs trollfabrikk»

«Norgeshistoriens mest hodeløse kampanje», mener Hurtigrute-direktøren

Sommarøy i Troms. Foto: CH/Visit Norway

Sommarøy i Troms. Foto: CH/Visit Norway

Administrerende direktør Daniel Skjeldam dundrer løs mot Innovasjon Norges sterkt kritiserte Sommarøy-kampanje:

Vi trenger virkelig IKKE fake news for å markedsføre Norge!
Hvert eneste år bruker Hurtigruten 500 millioner - en halv milliard kroner – på å markedsføre og selge Norge i utlandet, skriver Daniel Skjeldam på Facebook.

I den sammenhengen er de 500.000 kronene Innovasjon Norge har brukt på det som må være Norgeshistoriens mest hodeløse kampanje ikke spesielt mye.
Men i en verden der falske nyheter blir et stadig større problem og troverdighet stadig mer dyrebart, har altså Innovasjon Norge valgt å hoppe bukk over Norges største fordeler - det naturlige og ekte.

I stedet har Innovasjon Norge valgt å opptre som en annenrangs trollfabrikk. De dikter opp en ren løgn, spesialkonstruert for å lure flest mulig ved å utnytte media. Dette er ikke bare uetisk og hinsides all fornuft. Det er også potensielt svært skadelig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi som jobber med å selge Norge i utlandet har et helt spesielt ansvar. Ingen burde kjenne det ansvaret tyngre enn Innovasjon Norge. De skal ikke bare opptre på vegne av en samlet reiselivsnæring. De forvalter det mest dyrebare vi eier – ryktet og omdømmet til Norge, hvordan Norge oppfattes i utlandet. Nå drar de hele Norge ned i søla.

Som oss andre som jobber med å markedsføre og selge Norge i utlandet, har Innovasjon Norge verdens beste utgangspunkt. Norges største fortrinn er det naturlige – det ekte.
Ekte opplevelser - ekte mennesker – ekte historier.

Historien Innovasjon Norge de siste ukene har spredd verden rundt er ikke et reklame eller et PR-stunt. Det er falske nyheter, servert på vegne av staten Norge. Det er ødeleggende for troverdigheten ikke bare for norsk reiseliv, men for medier verden over, hele norsk næringsliv og Norges rykte i utlandet.

Utgangspunktet deres er verdens beste produkt. Sommarøya er en av verdens flotteste plasser (bildet er tatt med en gammel iPhone i februar 2016). Det er ingen grunn til å jukse når du skal selge Norge og norsk natur. De kan fokusere på bærekraft, teknologi, innovasjon, og mennesker. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan dette er mulig.

Våre nesten 3000 ansatte går på jobb hver dag for å bygge opp bildet av Norge som verdens råeste reisemål. Det gjør vi med hardt arbeid, innlevelse, lidenskap og ikke minst fokuset på det ekte.

Det har vi tenkt å fortsette med.

Norsk klokkebløff gir reiselivsbaksmell

Raser mot Innovasjon Norge etter falsk reiselivsnyhet