Slik blir du lurt av bartenderen

Og dette kan du gjøre for å avsløre det

Y24A0679.jpg

(ODD ROAR LANGE): Mange barer og restauranter tilbyr gjestene sine å kjøpe enkeltglass med vin fremfor hele flasker.
Et godt tilbud som mange vet å benytte seg av. Men slike tilbud skaper også et «problem» for baren. Fordi de risikerer å stå tilbake med flere åpnede flasker uten at de får solgt hele innholdet.
Og det medfører selvsagt tap for restauranten eller baren.
Hvordan kan de redusere dette tapet? Jo, det finnes enkle triks.

Den store fristelsen

Dermed faller enkelte bartendere for fristelsen å tømme restene fra flere flasker over i en felles flaske, for deretter å selge varene «som nyåpnet og full flaske». Dette er ikke nødvendigvis noe stort problem for barer som har stor omsetning og som kommer til å selge varene allerede neste dag. Men mange hotellbarer holder åpen kun i helgene, og dermed kan resteflasken bli stående i dagevis.
Og enda verre er det når baren forsøker å selge flasken som en helflaske til intetanende kunder. Du kan ikke en gang sikker på at innholdet er samme type og årgang vin, men kan være en miks av flere slike.
Metoden bekreftes av flere erfarne barmedarbeidere. Som også forteller at de gjerne selger de beste vinglassene tidlig på kvelden, for deretter å servere langt billigere vin for samme pris når gjesten ikke merker forskjellen.

Dette skal du gjøre

Dersom du kjøper en hel flaske vin så skal du forvente at denne blir åpnet ved bordet. I motsatt fall kan du be om en ny flaske, og fortell gjerne hvorfor du ønsker dette. Dersom du står ved baren så vil du sannsynligvis kunne se om det står veldig mange fulle flaske med korken på. Det er et dårlig tegn.
Dersom du er i en bar/restaurant som selger enkeltglass så er det vanskeligere å unngå at flaskene kan være åpnet.
Men du kan allikevel be om å få et glass fra en ny flaske dersom du ikke er fornøyd med kvaliteten. En god bartender eller restaurant vil naturligvis ikke nekte deg dette.
Nordmenn er generelt sett alt for lite flinke til å si i fra hvis de er misfornøyd i baren eller restauranten.
Si i fra på en hyggelig og profesjonell måte.
På denne måten vil stedet kunne forbedre servicen og leveransene neste gang.
Og husk, du skal ikke gi tips fordi du ikke ønsker å bli sett på som gjerrig, men fordi service og leveranser var bedre enn forventet.

Les mer om barer: