Politiet: Snart må du fornye passet ditt ett år før utløpsdato

Endelig hjelp å få når du har passtrøbbel - eller?

IMG_9993.jpeg

(ODD ROAR LANGE): Passtøbbelet for norske reisende fortsetter. For mens nye passkiosker skulle føre til smidigere håndtering og raskere bestilling har det motsatte skjedd. Justisdepartementets og Politidirektorates håndtering av passkrisa de siste årene har skapt enorme problemer - både for passøkerne og myndighetene.
Ved flere passkontor er det månedlange køer allerede lenge før høysesongen starter, og den eneste synlige løsningen på kort sikt er å øke åpningstiden samt å stanse den planlagte nedstengingen av flere titalls passkontor landet rundt.

Skjermbilde 2019-02-26 14.29.30.png

Pass-søkere i Osloområdet må nå oppsøke passkontor langt unna hjemstedet for å «snike i køen». Noe som gjør at problemet forplanter seg.

Her kan du sjekke hvor lang ventetid det er for å søke pass der du bor.

De vil sende deg varsel

Slik blir de nye passkioskene - som så langt har skapt mye trøbbel og forsinkelse. Foto: Politiet

Slik blir de nye passkioskene - som så langt har skapt mye trøbbel og forsinkelse. Foto: Politiet

Nå foreslår myndighetene en ny løsning. Men den hjelper ikke på kort sikt.
Fra neste år vil folk få en SMS med en påminnelse når passet deres holder på å gå ut og automatisk få tilbud om en time for å fornye det.
Dette opplyser justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) og konstituert politidirektør Håkon Skulstad etter å ha diskutert de lange passkøene på Østlandet i et møte tirsdag 26. februar.

– Fra 2020 vil vi sende SMS-varsling til de som må fornye passet sitt i god tid på forhånd, cirka ett år. Der gir vi også tilbud om en time. På den måten ønsker vi å fordele utstedelsen av pass jevnt utover året, sier Skulstad til NTB.
Denne ordningen vil med andre ord innføres samtidig som det kommer nye pass og nye nasjonale id-kort. Om passmyndighetene har ressurser til å ta seg av alt dette er det dessverre all grunn til å være skeptisk til. De siste årene har det kommet en lang rekke unnskyldninger og bortforklaringer samtidig på millionene har strømmet ut fra det nasjonale pass- og id-prosjektet. Jeg har fulgt prosessen tett i flere år, og det er dessverre ikke noe som får meg til å puste roligere ut nå enn for ett og to år siden. Nedbyggingen av antall passkontor har heller ikke vært noen suksess. Det virker rett og slett som om innføringen av nye passkiosker - utrolig nok - har kommet som et sjokk på ledelsen for justis- og politimyndighetene.

Les mer om disse sakene