Pass på - unngå dobbel hotellbetaling

Bestiller du hotellovernatting via nettet? Pass på, så du ikke risikerer å betale dobbelt for rommet.

Jeg bruker gjerne hotels.com når jeg jakter på hotellrom i de største byene. Fordi det gir meg en grei oversikt, og erfaringene så langt er at jeg får minst like rimelige priser som hotellene selv opererer med. Det siste året har jeg dobbeltsjekket. Altså: først funnet en rimelig (?) pris via hotels.com, deretter ringt direkte til hotellet for å høre hva de skal ha for et rom. Når jeg nevner prisen til hotels.com har jeg ved flere anledninger blitt tilbudt muligheten til å få rommet direkte fra hotellet til .com-pris.

Ingen av gangene har jeg via telefon funnet priser som er lavere, men via lavprisoversikten til thon.no har jeg gjort det.

Litt mer systematisk arbeide gjenstår, og  kanskje kan jeg komme til samme konklusjon dersom jeg sjekker de andre kjedenes bookingsider?

Men så til noe som er mer alvorlig: Dobbelbetaling.  Når jeg bestiller via hotels.com så betaler jeg samtidig for rommet. Jeg får en kvittering tilsendt på mail, der bestilling og full betaling er bekreftet. Noen hotell har dette registrert når jeg ankommer, men ikke alle. Og selv om selve rommet er betalt så må en uansett registrere et kredittkort for eventuelle tilleggskjøp (minibar/tv/restaurant etc).

Thon Hotel Panorama i Oslo. Bilde: fra hotellets nettside

Ved siste hotelbesøk, som var på  Thon Hotel Panorama, oppdaget jeg at de også trakk hotellovernattingen fra kortet ved innsjekkingen. Hvordan jeg oppdaget det? Egentlig helt tilfeldig. Etter at jeg hadde tastet inn pinkoden på kortet mitt gjorde jeg resepsjonisten kjent med at jeg hadde betalt, noe hun bestred i første omgang. Men da jeg fant frem kvitteringen via smart-phone, ble det fart i sakene. Men da var beløpet allerede trukket fra kortet. Kjapp tasting fra henne, og pengene skal tilbakeføres (det går riktignok noen dager før pengene er inne på kontoen, så dette bør du IKKE oppleve hvis du har lite penger på kortet og hadde tenkt å bruke litt på shopping).

Jeg har også ved andre hotell blitt spurt om hvordan jeg vil betale overnattingen. Og når jeg sier at den er betalt via hotels.com så må de sjekke en ekstra gang for å se at det virkelig stemmer (hvilket det altså gjør)...

Ros til Thon Hotel Panorama for følgende: Umiddelbar oppgradering til et flott rom i 7. etasje. Til et rom som vanligvis koster omtrent det jeg i innsjekkingsøyeblikket hadde betalt (dobbel pris). Men siden halvparten tilbakeføres så ble det et rimelig og godt opphold i et studiorom med kjøkkenfasiliteter, veranda mm.

TV-glipp. At fjernsynet ikke virket ville under andre omstendigheter vært litt irriterende. Men jeg skulle uansett være på farten hele kvelden, så tv-kikking var uaktuelt.

Frokosten ved hotellet er normal, grei hotellfrokoststandard. Jeg antar at den smaker enda bedre når det er mye folk på hotellet, slik at omløpshastigheten på varmmaten er større. Denne morgenen var både speileggene og de andre varme rettene ikke allverden, etter to-tre timer på oppvarming. Og: kaffemaskin gir varm kaffe, men bråker mye, så den stille og rolige frokoststunden kan du glemme dersom mange av dine medgjester lager seg kaffe...

PS:  Thon Hotel Panorama ligger midt i Oslo sentrum, i Rådhusgata 7b,