Se nye bilder: Slik blir nye Hurtigrutene

Portal til unike opplevelser. Naturlige materialer og dramatisk lyssetting, drivved-detaljer i møbler og belysning. Solide materialer som tre, lær og skifer. En dyp marineblå farge spiller sammen med naturfarger i brunt og grått.
Portal til unike opplevelser. Naturlige materialer og dramatisk lyssetting, drivved-detaljer i møbler og belysning. Solide materialer som tre, lær og skifer. En dyp marineblå farge spiller sammen med naturfarger i brunt og grått.

Hurtigruten vil ikke se ut som en sliten danskebåt. Nå skal skipene bli slik. (Se bildene)

«Nye Hurtigruten» får et røft og moderne, stilrent nordisk interiørdesign. Nå skal glorete farger, plysj og stemning fra tilårskomne cruiseskip og danskebåt bort. I alle fall for sju av skipene. Det var VG som første omtalte forandringen.

-Fire 90-tallsskip vil gjennomgå en innvendig totalforandring allerede neste år. Fra dagens forholdsvis tunge, prangende interiørdesign, går Hurtigruten over til en åpen og ren, nordisk stil, som passer til den uformelle atmosfæren om bord, og som samtidig gir god komfort og følelsen av «fornuftig» luksus. Prislappen er et tresifret antall millioner, sier Stein Lillebo i Hurtigrutens informasjonsavdeling.

Et alternativ til hovedrestauranten, i a la carte-stil. I midten er det et åpent kjøkken. Møblene er en blanding av sofaer og stoler med høy eller lav rygg. Dyp blå, burgunder og mørk grønn sammen med naturlig tre og stein. Interiøret og dekoren gje…
Et alternativ til hovedrestauranten, i a la carte-stil. I midten er det et åpent kjøkken. Møblene er en blanding av sofaer og stoler med høy eller lav rygg. Dyp blå, burgunder og mørk grønn sammen med naturlig tre og stein. Interiøret og dekoren gjenspeiler landskapet under vann.

Oppgradering av alle skip

Dette er fase 1 av en komplett interiørmessig oppgradering av hele hurtigrutens flåte, og på mange måter et konkret uttrykk for «Nye Hurtigruten». Satsingen kommer på toppen av at selskapet denne våren investerte i flåtens 13. skip og introduserte MS Midnatsol til Antarktis som ekspedisjonsskip nummer to (ved siden av MS Fram).

- Det er ti år siden selskapet gjorde sin siste store investering. Da i ekspedisjonsskipet MS Fram. Etter en lang periode i vanskelig økonomisk situasjon, er flåteutvidelsen i vår (nytt ekspedisjonsskip) og denne oppgraderingen definitivt nye takter. Hurtigruten har rekordresultater i årets andre kvartel, og har satt seg som mål å bli verdensledende innen naturbasert og bærekraftig ekspedisjonstursime i polare farvann, forteller Lillebo.

Norsk Offerdal-skifer rammer i illustrasjonen inn baren og peisen, og speiler landskapet utenfor. Komfortable møbler gjør at dette er et område hvor du ønsker å tilbringe tiden når man ikke er på utflukt, i havn eller på dekk.
Norsk Offerdal-skifer rammer i illustrasjonen inn baren og peisen, og speiler landskapet utenfor. Komfortable møbler gjør at dette er et område hvor du ønsker å tilbringe tiden når man ikke er på utflukt, i havn eller på dekk.

Lugarene ominnredes

Selv om Hurtigruten fortsatt vil fokusere aller mest på gjesteopplevelsen, på aktive naturopplevelser og på det som skjer utenfor skipet, er det ingen tvil om at den betydelige investeringen i interiøret om bord vil bli tatt vel i mot. Etter planen skal i overkant av 100 lugarer på dekk 5 og 6 på de fire skipene vil bli fullstendig ominnredet.

Uten at vi skal bli eksklusiv og råflott, skal vi gi gjestene en gjennomgående opplevelse av kvalitet. Naturopplevelsen er premium og da må lugarer og fellesarealer være det samme. Designet står i stil til kysten, åpen, uformell og røff, men gjennomgående nordisk kvalitet i materialvalg.

Over 100 lugarer på hvert skip planlegges renovert. Friskt, skandinavisk design med funksjonelle, smarte løsninger. Skandinavisk, moderne innredning med farger hentet fra av havet.
Over 100 lugarer på hvert skip planlegges renovert. Friskt, skandinavisk design med funksjonelle, smarte løsninger. Skandinavisk, moderne innredning med farger hentet fra av havet.

Dette skal skje

Det er betydelige investeringer som skal til for både å kle om og delvis bygge om fire skip innvendig. MS Polarlys, MS Nordkapp, MS Nordnorge og MS Kong Harald vil alle få ny restaurant, ny bistro, ny resepsjon og ny panoramasalong.

Det hele handler om Hurtigrutens "New Atctic Interior", som henter inspirasjon fra Nansens tid og noe fra nåtiden. Du skal føle at du er på ekspedisjonsreise - selv på korte seilaser.

På tegnebrettet har man i tillegg tatt for seg helt ny resepsjon, ny restaurant, ny bar i panoramasalongen, bakeri/kafe og nytt trimrom med det som omtales som: landets suverent beste og mest varierte utsikt.

Nyt ferske bakevarer, en kopp kaffe med skål under på en heklet duk eller unn deg en is i godstolen. Naturlig og malt trevirke på møbler og gulv, kombinert med tepper i fillerye-stil på gulvet.
Nyt ferske bakevarer, en kopp kaffe med skål under på en heklet duk eller unn deg en is i godstolen. Naturlig og malt trevirke på møbler og gulv, kombinert med tepper i fillerye-stil på gulvet.

Vekk med ferdigmaten Hurtigruten har den siste tiden kastet scampi, biffsnadder og ferdigpizza på båten, og satset på et samarbeid med over 35 leverandører av kortreist mat langs hele kysten, det de kalle Norway’s Coastal Kitchen, som er blitt tatt godt imot av norske og utenlandske gjester og som vil vies enda større plass og oppmerksomhet i de nyrenoverte skipene.

For dem som vil ha spreke opplevelser er det bare  ta turen opp til dekk 7. Her finner man Panorama gym. Men en inspirerende utsikt for trening. Rommet er lyst med store vinduer og rommet får  tregulv og lyse farger.

Det blir et helt nytt uttrykk om bord i hurtigruteskipene neste år.
Det blir et helt nytt uttrykk om bord i hurtigruteskipene neste år.

Snart starter arbeidet -MS Polarlys er først ut av de fire skipene som tas i 2016. 11. januar går hun ut av ruten i Bergen, og rivningen starter idet hun går fra kai. I 22 dager jobber tre skift på spreng døgnet på tamp til hun igjen entrer norskekysten 2. februar. De tre øvrige skipene vil så tas, i samme tempo, i løpet av 2016, avslutter Stein Lillebo.